ارزیابی خطاهای انسانی رانندگان دامپ تراک معدن سنگ آهن خواف به روش Sherpa

وحید جهانتاب © ℗, احمد هاشمی, سعید جنگی, عبدالرئوف مشهور رودی, محمد محسنی

ارزیابی خطاهای انسانی رانندگان دامپ تراک معدن سنگ آهن خواف به روش Sherpa

کد: G-47513

نویسندگان: وحید جهانتاب © ℗, احمد هاشمی, سعید جنگی, عبدالرئوف مشهور رودی, محمد محسنی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

بخش معدن از مهمترین و عمده ترین بخشهای تامین کننده مواد اولیه صنایع بشمار می رود که خطرات زیادی را بواسطه نوع کار شامل می شود بطوریکه بر اساس آمار سال 1398 تعداد 1770 مورد حادثه در معادن ایران گزارش شده است که در این بین عمده ترین علل مستقیم بروز آسیبهای شغلی مربوط به تصادف با اجسام در حال حرکت بخصوص در معادن زغال سنگ و معادن سنگ آهن است.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه موردی در بخش ماشین آلات معدن سنگ آهن سنگان خواف است که جهت شناسایی و ارزیابی خطای انسانی رانندگان دامپتراک به روش نظام یافته پیش بینی و کاهش خطای انسانی Sherpa انجام شده است.جامعه آماری مورد مطالعه،کلیه رانندگان دامپ تراک دارای مدارک معتبر رانندگی با ماشین آلات معدنی بودند. ارزیابی خطاهای انسانی در این روش در 9 گام انجام شد.جهت جمع آوری اطلاعات،آنالیز وظایف شغلی HTA برای این شغل انجام شد و کلیه فعالیتها به روش مشاهده ای و مصاحبه با رانندگان تجزیه و تحلیل شد.اطلاعات جمع آوری شده در جدول انواع خطاهای انسانی sherpa مقایسه شد و نتایج رخداد هر خطا بر روی ماشین و محیط کار بررسی شد.سپس با توجه به ماهیت هر خطا راهکارهای مناسب جهت کاهش خطا ارایه گردید.

یافته‌ها

در این بررسی،3 وظیفه و 9 زیر وظیفه جهت رانندگان دامپ تراک شناسایی شد که در تجزیه و تحلیل این وظایف 45 خطای انسانی در وظایف شغلی راننده دامپتراک ارزیابی شد.نتایج بررسی حاکی از این است که از این تعداد 55% مربوط به خطاهای عملکردی،22% مربوط به خطاهای بررسی،13% مربوط به خطاهای چک کردن، 6% مربوط به خطای گزینش و 2% مربوط به خطای ارتباطی است.همانطور که پیش بینی میشد بیشترین خطای شناسایی شده مربوط به عملکرد راننده خصوصا در وظایف عمل صحیح بر روی گزینه اشتباه یا انجام عمل بطور ناقص یا بی موقع است.از آنجا که خطاهای رخ داده در بخش بررسی و ارزیابی ماشین آلات صنعتی هم بیشتر به بررسی ناقص مربوط میشود این بخش از خطاهای انسانی هم حایز اهمیت است.

نتیجه‌گیری

از این بررسی این طور استنباط می شود که ارگونومی و روشهای ارزیابی خطای انسانی در ارتقای سطح ایمنی معادن بسیار مناسب است و در صورتی که فراگیر شود می تواند جهت شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی منجر به حوادث مفید باشد.با توجه به اینکه خطاهای عملکردی رتبه اول خطاهای انسانی رانندگان دامپ تراک را دارد اطلاع رسانی و برگزاری کلاسهای آموزشی تئوری و عملی در کاهش حوادث ناشی از کار موثر خواهد بود.

کلمات کليدی

خطای انسانی،رانندگان دامپ تراک،sherpa

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.