بررسی شیوع اختلالات اسکلتی وعضلانی به روش KIM وSNOOK در قنادان غرب تهران

عباس پروانه ©, رعنا مستدام ℗, عمر ان احمدی

بررسی شیوع اختلالات اسکلتی وعضلانی به روش KIM وSNOOK در قنادان غرب تهران

کد: G-25836

نویسندگان: عباس پروانه ©, رعنا مستدام ℗, عمر ان احمدی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) ازشایع ترین مسائل بهداشت شغلی بوده که امروزه افراد شاغل را تحت تاثیر قرار می دهد، این اختلالات دومین علت شایع ناتوانی در جهان و یکی از 10 آسیب منجربه غیبت از کار محسوب می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط شیوع اختلالات اسکلتی و عضلانی در قنادان غرب تهران انجام شده است.

روش کار

دراین مطالعه قنادان غرب شهر تهران از لحاظ شیوع اختلالات اسکلتی عظلانی مورد بررسی قرار داده شد .وظایف گوناگون شغل باتوجه به واکاوی سلسله مراتبی وظیفه ((HTA تعیین شد. فیلم هایی حین فعالیت کارگران در هر وظیفه که نشان دهنده حرکات و حالات بدنی آن ها در حین کار بوده ضبط شد. تعداد 9 پوسچر به عنوان بد ترین و نامناسب ترین پوسچر ها توسط برش فیلم وگرفتن عکس از فیلم برای ارزیابی به وسیله ی دو روش KIM و SNOOK تعیین شد . پوسچر ها با توجه به عکس های گرفته شده و همچنین اطلاعات کسب شده از طریق مصاحبه کارگران در هر دو روش مورد ارزیابی قرار گرفته شد و در نهایت نمرات بدست آمده از این دو روش با یکدیگر مقایسه شد.

یافته‌ها

نتایج این مطالعه نشان داد که از بین 9 وظیفه که با دو روش KIM و SNOOK مورد ارزیابی قرارگرفته بودند 3 وظیفه (33.3% ) شامل حمل ظرف خمیر برای پخت به دلیل وزن بالای سینی و عدم چنگش مناسب، بیرون کشیدن قفسه فر برای گذاشتن سینی خمیر و هم چنین هل دادن قفسه فر به داخل به دلیل نیاز به اعمال نیروی زیاد به قفسه برای حرکت در هردو روش در محدوده غیرمجازقرار داشتند. همچنین 6 وظیفه (66.6% ) شامل برداشتن آرد وتخلیه درمیکسر، اضافه کردن موادافزودنی ، حمل وریختن خمیر در قالب ،صاف کردن خمیردر قالب ،حمل ظرف برای خامه زنی و بسته بندی کردن شیرینی در ارزیابی توسط دوروش در محدوده مجاز قرار داشته و ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی و عضلانی کمی داشته اند.

نتیجه‌گیری

نتایج مطالعه نشان داد که امتیاز خروجی KIM و SNOOKاختلاف زیادی باهم ندارند. با توجه به خروجی دو روش چند مورد از وظایف قنادان دارای ریسک غیر مجاز است. اجرای اقدامات اصلاحی و مداخلات با دانش مناسب در بین کارگران و نظارت بر قوانین در بین صنایع برای کاهش عوارض ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی توصیه می شود.

کلمات کليدی

اختلالات اسکلتی عضلانی، SNOOK، KIM، HTA ، قنادان غرب تهران

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.