بررسی روند و حوزه‌های کاربرد شبکه های بیزین در مطالعات ارگونومی

المیرا محمدی ℗, رعنا مستدام , عباس پروانه , عمران احمدی ©

بررسی روند و حوزه‌های کاربرد شبکه های بیزین در مطالعات ارگونومی

کد: G-12805

نویسندگان: المیرا محمدی ℗, رعنا مستدام , عباس پروانه , عمران احمدی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

امروزه ارگونومی علمی است که به درک تعاملات بین انسان‌ها و سایر مولفه های سیستمی به منظور بهینه‌سازی رفاه انسان و سیستم می پردازد. شبکه بیزین ابزار قدرتمندی برای مدل سازی گرافیکی ارتباط علیتی میان چند متغیراست . هدف از طراحی، ساخت و آنالیز شبکه های بیزین تصمیم گیری در شرایط نامعین و دارای عدم قطعیت بالا میباشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش و روند استفاده از شبکه های بیزین در مطالعات ارگونومی می‌باشد.

روش کار

در مطالعه حاضر به کاربرد شبکه های بیزین در مقالات ارگونومی پرداخته شد. برای این منظور جستجو در چهار پایگاه اطلاعاتی شامل GoogleScholar،Scopus، PubMed و SienceDirect با استفاده از کلید واژه های جستجو “Bayesian network AND Human reliability” ، “Bayesian network and Human error”،“Bayesian network and Human factor” ،” “Bayesian network AND Ergonomics انجام شد. تمامی مقالات با استفاده از روش پریزما که گزارش مرورهای ساختارمند و متا آنالیز را توسعه و بهبود می بخشد و برای آماده سازی و انتشار یک مرور نظام مند متناسب است تجزیه و تحلیل گردید. از میان 150 مقاله ی دانلود شده 113 مقاله با کاربرد شبکه ی بیزین در مطالعات ارگونومی انتخاب شد. مقالات انتخاب شده بر اساس سال، کشور، صنعت، روش اعتبار سنجی و کاربرد روش بیزین و روش های کمکی دیگر دسته بندی شدند.

یافته‌ها

در این مطالعه مقالات منتشر شده در طی 20 سال (2002تا2021) در صنایع مختلف مورد بررسی قرار گرفتند . بررسی های آماری استفاده از شبکه های بیزین در این مطالعات نشان داد که بیشترین تعداد مقالات منتشر شده در سال 2020 بوده و در میان 24 کشوری که در این حوزه مطالعات متعددی انجام داده اند ، علاقه ی فزاینده ای به انجام مدل سازی شبکه های بیزین در صنعت حمل ونقل وجود داشته است به نحوی که 34 درصد از کل مطالعات انجام شده در این صنعت بوده است .افزون بر موارد پیشین نتایج مطالعه نشان داد ،کشور چین در انجام این مطالعات در مقایسه با سایر کشور ها پیشرو بوده واستفاده از پرسشنامه توام با روش بیزین بیشترین کاربرد را در کل مطالعات داشته است.

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه نشان داد در حوزه های مختلف ارگونومی از شبکه بیزین استفاده شده است. با توجه به نتایج بررسی مطالعات و همچنین ویژگی شبکه بیزین برای افزایش حساسیت در خروجی نتایج مطالعات، استفاده از آن به طور فراگیر در صنایع دیگری مانند نفت و گاز و پتروشیمی و... همانند صنایع حمل و نقل پیشنهاد می‌شود.

کلمات کليدی

شبکه بیزین، فاکتورهای انسانی، ارگونومی، قابلیت اطمینان انسانی، پریزما

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.