پیش بینی تأثیر آلودگی صوتی بیمارستان، حساسیت و آزردگی صوتی بر کیفیت مراقبت از بیمار با استفاده از مدل سازی شبکه بیزین

میلاد عباسی, سعید یزدانی راد, مریم رفیعی, طاهره اسکندری © ℗

پیش بینی تأثیر آلودگی صوتی بیمارستان، حساسیت و آزردگی صوتی بر کیفیت مراقبت از بیمار با استفاده از مدل سازی شبکه بیزین

کد: G-62158

نویسندگان: میلاد عباسی, سعید یزدانی راد, مریم رفیعی, طاهره اسکندری © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در سال‌های اخیر، تراز آلودگی صوتی بیمارستان‌ها در حال افزایش است و می تواند سلامت ، عملکرد شناختی و عواطف پرستاران را تهدید کند و به نوبه خود بر کیفیت مراقبت از بیمار و ایمنی بیمار تأثیر بگذارد. علیرغم اهمیت تأثیر صوت بر کیفیت مراقبت از بیمار، مطالعات کمی به آن پرداخته اند. بنابراین، هدف از این مطالعه پیش بینی نقش صدای بیمارستان، آزردگی و حساسیت بر کیفیت مراقبت از بیمار بود.

روش کار

این مطالعه توصیفی و مقطعی بر روی 209 پرستار در بیمارستان امام رضا (ع) تهران انجام شد. داده های مورد نیاز در یک دوره چهار ماهه در بیمارستان امام رضا (ع) تهران جمع آوری شد. برای تعیین میزان مواجهه با صدای پرستاران، صوت در 1510 نقطه بیمارستان مطابق با استاندارد ISO 9612 با استفاده از صداسنج و آنالایزر KIMO DB 300/2 اندازه‌گیری شد. سپس یک نظرسنجی آنلاین برای جمع آوری داده های فردی انجام شد. برای دستیابی به داده های مربوط به اهداف مطالعه از پرسشنامه هایی شامل اطلاعات دموگرافیک، حساسیت به صدا، مقیاس آزردگی صدا و کیفیت مراقبت از بیمار استفاده شد. در نهایت برای تجزیه و تحلیل داده ها از شبکه ی بیزین (BN) به عنوان مدل احتمالی و گرافیکی استفاده شد.

یافته‌ها

در مواجهه با صوت بالا، حساسیت صوت بالا و آزردگی بالا با احتمال 100 درصد، احتمال کیفیت مطلوب مراقبت از بیمار به ترتیب 21، 14 و 23 درصد کاهش یافت. علاوه بر این، در مواجهه همزمان با صوت بالا و حساسیت به صوت بالا با احتمال 100 درصد، کیفیت مطلوب مراقبت از بیمار 26 درصد کاهش یافت. مؤثرترین مقادیر میانگین، میزان مواجهه با صوت و آزردگی صوتی بود (636/0). همچنین آزردگی بیشترین ارتباط را با بعد فیزیکی (400/0) و حساسیت بیشترین ارتباط را با بعد ارتباطی داشت (238/0). نتایج شبکه بیزین نشان داد که در مواجهه با صوت کم با احتمال 100 درصد، احتمال متغیرهای حساسیت پایین، آزردگی پایین و کیفیت مطلوب مراقبت از بیمار به ترتیب 23 درصد، 53 درصد و 8 درصد افزایش یافت. همچنین در مواجهه با صوت بالا با احتمال 100 درصد، احتمال متغیرهای حساسیت بالا و آزردگی بالا به ترتیب 17 درصد و 59 درصد افزایش یافت، اما کیفیت مطلوب مراقبت از بیمار 21 درصد کاهش یافت.

نتیجه‌گیری

حساسیت و آزردگی ناشی از صوت بر کیفیت مراقبت از بیمار تأثیر منفی داشت. علاوه بر این، صوت و حساسیت صوتی تأثیر منفی مستقیم و جداگانه ای بر کیفیت مراقبت از بیمار داشت و وقوع همزمان آنها کیفیت مراقبت از بیمار را به طور بالقوه کاهش داد. آزردگی نیز به عنوان یک واکنش ذهنی به صوت و حساسیت صوتی، کیفیت مراقبت از بیمار را به صورت نامطلوبی تحت تأثیر قرار داد.

کلمات کليدی

شبکه بیزین، مواجهه با صوت، آزردگی، حساسیت، کیفیت مراقبت از

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.