بررسی تغییرات ضریب جذب جاذب برخی از گوشی های حفاظتی رایج در شرایط آزمایشگاهی

زهرا امینی ℗, هادی اسدی, سیامک پورعبدیان, فرهاد فروهرمجد ©

بررسی تغییرات ضریب جذب جاذب برخی از گوشی های حفاظتی رایج در شرایط آزمایشگاهی

کد: G-63810

نویسندگان: زهرا امینی ℗, هادی اسدی, سیامک پورعبدیان, فرهاد فروهرمجد ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

آلودگی صوتی به عنوان صدای نامطلوب و ناخوشایندی تعریف شده است که بر جسم و روان افراد تاثیر میگذارد. در این راستا برای حذف آلودگی صوتی راه های مختلفی از جمله استفاده از محافظ های شنوایی پیشنهاد شده است. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات ضریب جذب صوتی جاذب برخی از گوشی های حفاظتی رایج در تراز ها و فرکانس های مختلف بود.

روش کار

در مطالعه ی حاضر، از لوله امپدانس و تابع انتقال مطابق با استاندارد ISO 10534-2 و ASTM E1050 برای اندازه گیری ضریب جذب صوتی استفاده گردید. نمونه جاذب 4 مدل ایرماف TASCO2550 ( چگالی 30.5 کیلوگرم بر مترمکعب)، AKHVAN(VENUS-740) ( چگالی 27.6 کیلوگرم بر مترمکعب)، 3M optime98(18.63 کیلوگرم بر مترمکعب) و PARKSON ABZ (23.6 کیلوگرم بر مترمکعب) در قطر 3 و ضخامت 1.2 سانتی متر تهیه شد. نویز سفید در محدوده فرکانسی 780 الی 6640 هرتز در لوله پخش گردید. ضرایب جذب صوتی جاذب ها در سه تراز صوتی 75، 85 و 95 دسیبل در یک سوم اکتاو باند اندازه گیری گردید. لازم به ذکر است هر ضریب صوتی 30 بار اندازه گیری شد و سپس میانگین ضرایب جذب صوتی در هر تراز صوتی توسط نرم افزار spss 26 بدست آورده شد.

یافته‌ها

یافته های مطالعه حاضر نشان داد بیشترین میزان جذب صوتی جاذب ها در محدوده فرکانس میانی است. در نمونه جاذب گوشی های حفاظتی، میانگین ضرایب جذب صوتی با افزایش فرکانس، افزایش یافت و بین نمودارهای میانگین ضرایب جذب صوتی در ترازهای صوتی 75، 85 و 95 دسیبل و آنالیز فرکانسی یک سوم اکتاو باند اختلافی چندانی دیده نشد. لازم به ذکر است مقادیر ضرایب جذب صوتی این 4 نمونه جاذب متفاوت بود. علاوه بر این با مقایسه ی 4 نوع نمونه جاذب در هر یک از ترازهای صوتی مشاهده شد، بیشترین میزان جذب صوتی در جاذب گوشی ایرماف مدل TASCO2550 ، در محدوده فرکانس 2000 تا 2500 هرتز بود و کمترین میزان جذب صوتی در جاذب گوشی ایرماف مدل 3M optime 98 به دست آمد.

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه نشان داد با افزایش فرکانس صوتی و چگالی جاذب، میزان جذب صوتی افزایش می یابد و تغییر تراز صوتی در میزان جذب موثر نیست. میتوان با انتخاب ایرماف با جاذب کارآمد، میتوان میزان جذب صوتی را افزایش داد تا به نتایج مطلوبی از کاهش آلودگی صوتی در محیط کار رسید.

کلمات کليدی

گوشی حفاظتی، ضریب جذب، فرکانس، تراز صوت

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.