بررسی ارتباط بین نوبت‌کاری و میزان ابتلا به بیماری کبد چرب در کارکنان بیمارستان

زهره گودرزی © ℗, ندا مهدوی, مهران بختیاری

بررسی ارتباط بین نوبت‌کاری و میزان ابتلا به بیماری کبد چرب در کارکنان بیمارستان

کد: G-64037

نویسندگان: زهره گودرزی © ℗, ندا مهدوی, مهران بختیاری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

نوبت‌کاری در سیستم خدمات بهداشتی درمانی یک پدیده اجتناب‌ناپذیر است که می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت افراد نوبت‌کار داشته باشد. ازجمله این تأثیرات مخرب اختلالات گوارشی است که بیماری کبد چرب از شایع‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. به این منظور، در این مطالعه به بررسی عوامل مرتبط با ایجاد این بیماری در افراد نوبت‌کار پرداخته می‌شود.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و مربوط به یکی از بیمارستان‌های دولتی شهرستان بروجرد می‌باشد. افراد مورد مطالعه بصورت تصادفی و به روش نمونه‌گیری ساده از میان افراد نوبت‌کار و دارای حداقل 3 سال سابقه‌کاری انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک افراد نیز بر اساس یک چک‌لیست اطلاعاتی در زمان انجام معاینات جمع‌آوری گردید. برای انجام این پژوهش به اطلاعاتی نظیر میزان سطح آنزیم‌های کبدی، میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید در افراد نیاز بود که داده‌های مربوطه در سال 1400 از طریق بررسی میزان آنزیم‌های SGOT و SGPT، اندازه‌گیری تری‌گلیسیرید و کلسترول در نمونه‌ی خون دریافتی از افراد جمع‌آوری شد. در ادامه جهت اطمینان از ابتلای قطعی افرادی که سطح فاکتورهای نامبرده در خون آن‌ها بیشتر از حد طبیعی بود از روش سونوگرافی کبدی استفاده شد. در آخرین مرحله تحلیل داده‌ها از طریق تفسیر نتایج آزمایش‌های خون و سونوگرافی کبد توسط متخصصین طب کار صورت پذیرفت.

یافته‌ها

تعداد 95 نفر از کارکنان واجد شرایط و با متوسط گروه سنی 33 سال در این مطالعه شرکت کرده بودند. تمامی این افراد در دسته‌‌ی کارکنان نوبت‌کار بیمارستان و همگی دارای حداقل 3 سال سابقه‌ی کار به‌صورت شیفت در گردش بودند همچنین لازم به ذکر است که در معاینات بدو ورود این افراد هیچ گزارشی مبنی بر وجود این عارضه ثبت نشده بود. طبق تحلیل‌های انجام‌شده، از این تعداد 38 نفر به‌عنوان افراد مبتلا و یا مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب شناسایی شدند که 15 نفر از این افراد مبتلای قطعی و 23 نفر افراد مستعد در خصوص ابتلا به این بیماری بودند. افرادی که دارای سطح بالای آنزیم‌های SGOT و SGPT و در واقع در دسته‌ی افراد مبتلای قطعی به این بیماری قرار گرفته بودند جهت تعیین سطح ابتلای آن‌ها به کبد چرب به واحد سونوگرافی معرفی شدند. نتایج سونوگرافی حاکی از ابتلای 2 نفر به بیماری کبد چرب از نوع گرید دو و تعداد 13 نفر مبتلا به این بیماری از نوع گرید یک بود.

نتیجه‌گیری

40 درصد از افراد حاضر در این مطالعه به‌عنوان افراد مبتلا و مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب شناسایی شدند. یافتن ریسک فاکتورهای مرتبط با بروز این بیماری در افراد نوبت‌کار و ارائه راهکارهای اصلاحی از موارد لازم جهت حفظ سلامت کارکنان شاغل در محیط‌های بهداشتی و درمانی است. بررسی مواردی مانند عادات غذایی، ساعات مصرف غذا و میزان استرس در افراد نوبت‌کار، در مطالعات آینده پیشنهاد می‌شود.

کلمات کليدی

نوبت‌کاری، کبد چرب، سلامت‌شغلی، طب کار، بیمارستان

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.