بررسی تجربی تاثیر استفاده از ماسک بر ارتباط کلامی کادر درمان در پاندمی کرونا

محسن علی آبادی, زهراسادات آقامیری © ℗, مریم فرهادیان, مسعود شفیعی مطلق, مرتضی حمیدی نهرانی

بررسی تجربی تاثیر استفاده از ماسک بر ارتباط کلامی کادر درمان در پاندمی کرونا

کد: G-80163

نویسندگان: محسن علی آبادی, زهراسادات آقامیری © ℗, مریم فرهادیان, مسعود شفیعی مطلق, مرتضی حمیدی نهرانی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

استفاده از ماسک از روش های موثر جهت عدم ابتلا به بیماری کرونا است. تاثیر ماسک بر کیفیت ارتباط کلامی از چالش های این پاندمی بشمار می آید. شغل پرستاری نیازمند ارتباط کلامی کامل (درک صحیح گفتار و توانایی گفتار کامل) است، این مهم با وجود صدای زمینه ای همیشگی بیمارستان دشوارتر است، هدف این مطالعه بررسی تجربی تأثیر انواع ماسک های صورت بر ارتباط کلامی پرستاران در دو تراز زمینه ای صوتی مختلف است.

روش کار

پژوهش مقطعي حاضر بر روی 20 پرستار زن شاغل در بیمارستان به صورت تصادفي انجام شد. شرکت کنندگان در یک اتاق آرام با شرایط آکوستیکی مشابه محیط بیمارستانی قرار گرفتند. جهت بررسی تلاش گفتاری پرستاران با هر ماسک، از افراد خواسته شد هر بار با استفاده از یک ماسک به مدت 3 دقیقه یک متن مشخص استاندارد را بخوانند و به تلاش گفتاری خود برای ادای کلمات و رساندن مفهوم به طرف مقابل با استفاده از مقیاس بورگ (Borg CR10) نمره دهند. درصد پاسخ صحیح افراد به مجموعه ی 25 کلمه ای تک هجایی پخش شده توسط بلندگوی صوتی که با 7 نوع ماسک متداول و شناسنامه دار پوشش داده شده بود، فهم گفتار برای هر ماسک را مشخص کرد. هر دو مرحله مطالعه برای هر هفت ماسک در دو تراز زمینه صوت 60 و 70 دسی بل اجرا شد و نتایج با استفاده از نرم افزارSPSS 22 و با آزمون های مدل سازی خطی آمیخته، ویلکاکسون و همبستگی اسپیرمن تحلیل شد.

یافته‌ها

مطابق نتایج مدل¬سازی خطی آمیخته، استفاده از ماسک جراحی، ماسک N95و ماسک جراحی همراه محافظ صورت به ترتیب درک گفتار پرستاران را در مقایسه با حالت بدون ماسک 10٪، 20٪ و 40-50٪ کاهش می¬دهند. (p 0.01) صدای زمینه موجود در محیط بیمارستان نیز تقریبا 22% درک گفتار افراد را کاهش می¬دهد. (p 0.01) استفاده از ماسک جراحی و محافظ صورت به طور همزمان در مقایسه با استفاده تنها از ماسک جراحی نیز 30% فهم گفتار را کاهش می¬دهد. (p 0.01) آزمون آماری نشان داد بین تلاش‌ گفتاری پرستاران هنگام استفاده از ماسک‌های جراحی در مقایسه با حالت بدون ماسک، تفاوت معنی¬داری وجود ندارد (p 0.05)؛ با این حال، تلاش گفتاری پرستاران هنگام استفاده از ماسک های تنفسی N95 و N99 در سطح غیر قابل قبولی نسبت به حالت پایه قرار داشت (p 0.01). همچنین مشخص شد ماسک‌های صورت هیچ تأثیر قابل‌توجهی بر طیف گفتار زیر ۲.۵ کیلوهرتز نداشته، درحالیکه در فرکانس¬های بالاتر این اثر کاهشی مختلف ماسک¬ها بر طیف گفتار مشاهده شد.

نتیجه‌گیری

استفاده از ماسک مخصوصا در صدای زمینه ی موجود در بیمارستانها می تواند اثر کاهشی بر ارتباط کلامی پرستاران داشته باشد. بیشتر مطالعات موجود مربوط به راندمان ماسکها جهت کاهش انتقال ویروس است و کمتر به تأثیر ماسک بر ارتباطات کلامی توجه شده است. لذا بکارگیری تکنیک‌های جدید در تولید ماسک‌هایی مثل ماسک های جراحی نانو الیاف که علاوه بر راندمان بالا به ویژگی‌های صوتی مناسب جهت افزایش ارتباط کلامی نیز کمک میکنند ضروری است.

کلمات کليدی

ارتباط کلامی، ماسک صورت ، صدای زمینه ، پرستاران

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.