شناخت نیازهای آموزشی اصول ارگونومی برای پرستاران بر اساس آنالیز وظایف کاری

آی ناز دفتری ℗, راضیه باقرزاده, منصور ضیایی, حکیمه واحدپرست ©

شناخت نیازهای آموزشی اصول ارگونومی برای پرستاران بر اساس آنالیز وظایف کاری

کد: G-95370

نویسندگان: آی ناز دفتری ℗, راضیه باقرزاده, منصور ضیایی, حکیمه واحدپرست ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

اختلالات اسکلتی-عضلانی از مشکلات عمده بهداشت شغلی در پرستاران است. به منظور بهبود و پیشگیری از اختلالات اسکلتی- عضلانی نیاز به آموزش دقیق و مؤثر اصول ارگونومی به پرستاران وجود دارد که دراین راستا آنالیز وظایف پرستاری ضروری می‌باشد و باتوجه به اینکه مطالعه‌ای با این موضوع در ایران صورت نگرفته است. لذا مطالعه حاضر با هدف کلی تعیین نیازهای آموزشی اصول ارگونومی بر اساس آنالیز وظایف کاری در پرستاران انجام شد

روش کار

مطالعه حاضر اولین مطالعه در ایران جهت شناسایی نیازهای آموزشی پرستاران در ارتباط با اصول ارگونومی با روش تحلیل محتوا بود؛ که گام نخست از یک مطالعه بزرگ‌تر می‌باشد که در سال 1401 در حال انجام است. جهت تعیین نیاز آموزشی ابتدا وظایف کاری مشترک پرستاران با استفاده از کتب و مرور متون مرتبط در سایت‌های معتبر شناسایی شدند. سپس از پرستاران شاغل در بخش ویژه و عمومی هنگام انجام وظایف کاری مشترک که در مرحله قبل مشخص شده بودند، تصویربرداری گردید. تصاویر توسط متخصص موضوعی و با استفاده از چک لیست ارزیابی سریع کل بدن (Rapid entire body assessment (REBA) checklist) و برنامه‌ی پیش‌بینی قدرت استاتیک سه بعدی (3D Static Strength Prediction Program) از نظر اصول ارگونومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها

رعایت اصول ارگونومی توسط پرستاران بهنگام انجام وظایف کاری در حد ضعیف ارزیابی شد. 13 وظیفه کاری مشترک مهمترین وظایف بین پرستاران در بخش‌های درمانی را تشکیل می‌دادند که در صورت عدم رعایت اصول ارگونومی می‌تواند موجب اختلالات اسکلتی-عضلانی در پرستاران گردد. این وظایف شامل: انجام مراقبت از زخم و جای‌گذاری کاتتر برای تزریق، اتصال ست سرم به محلول سرم، ثبت علایم حیاتی، تجویز داروها، تزریق‌ها، موقعیت‌های ثابت، کمک به جابجایی و بلندکردن بیماران، انتقال بیمار، حمل و بلندکردن یا جابجایی مواد یا تجهیزات، استفاده از تجهیزات و ابزار پزشکی، کار در وضعیت‌های ناخوشایند (کارکردن در بالاتر و دورتر از سطح بدن، ایستادن و خم بودن طولانی‌مدت) بودند. بیشترین نیاز آموزشی به ترتیب در سه حیطه‌ شامل: نحوه انجام وظایف شغلی به شیوه صحیح، طراحی و چیدمان فضا به روش صحیح و چیدمان صحیح تجهیزات پزشکی شناسایی گردید.

نتیجه‌گیری

با توجه به وضعیت ضعیف ارگونومی پرستاران حین انجام وظایف کاری و شناسایی نیاز آموزشی آنها در سه نحوه انجام وظایف شغلی به شیوه صحیح، طراحی و چیدمان فضا به روش صحیح و چیدمان صحیح تجهیزات پزشکی لذا، پیشنهاد می‌گردد که مدیران و برنامه‌ریزان پرستاری علاوه بر برگزاری برنامه آموزشی جامع منطبق بر حیطه‌های شناسایی شده در آموزش مداوم پرستاران، کارگاه‌هایی نیز در برنامه‌های آموزشی دانشجویان پرستاری جهت آموزش این اصول تدوین گردند.

کلمات کليدی

وظایف پرستاری، اختلالات اسکلتی-عضلانی، پرستاران، ارگونومی، آموزش

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.