Systematic Review and Analysis of the Pesticide of Chlorpyrifos: a Bibliometrics Study

رضا پوربابکی ℗, محسن صادقی یارندی, ذبیح اله دمیری, سیدجمال الدین شاه طاهری ©

Systematic Review and Analysis of the Pesticide of Chlorpyrifos: a Bibliometrics Study

Code: G-01896

Authors: رضا پوربابکی ℗, محسن صادقی یارندی, ذبیح اله دمیری, سیدجمال الدین شاه طاهری ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Toxicology

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

کلرپیریفوس (CPF) یک حشره کش ارگانوفسفره (OP) است که به طور گسترده در محیط های کشاورزی و خانگی استفاده می شود. تحقیقات در مورد سمیت CPF در چند دهه اخیر به سرعت پیشرفت کرده است. این مطالعه با هدف ارزیابی و بررسی روندهای تحقیقاتی در خصوص سمیت CPF و کشف نقاط داغ انجام شد.

Method

تمام مقالات موجود مرتبط با سمیت CPF تا سال 2022 از پایگاه داده Web of Science Core Collection که به عنوان یک پایگاه داده به منظور تجزیه و تحلیل علم سنجی و شبکه استنادی توصیه شده ازیابی شد. دو فرد به صورت مستقل مقالات واجد شرایط را بررسی و پس از بررسی اولیه، به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات مقالات، شامل کشورها/ موسسات، همکاری‌های بین‌المللی، مجلات، استنادات و کلمات کلیدی از نرم افزار VOSviewer و Tableau استفاده شد. هنگام تجزیه و تحلیل "co-authorship"، تمامی «سازمان‌ها» و «کشورها» مورد بررسی قرار گرفتند. از طرفی به منظور بررسی استنادات و تمامی کلمات کلیدی ازتحلیل "co-occurrence" استفاده شد. همچنین به منظور بررسی موضوعات روز دنیا، روندهای تحقیقاتی توسط سازمان های مختلف در طی سالهای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

Results

در میان 4295 مقاله بازیابی شده، 4028 مطالعه واجد شرایط برای تجزیه و تحلیل شناسایی شد. ایالات متحده، چین و هند فعال ترین مشارکت کنندگان در این زمینه بودند. مجلهEnvironmental Toxicology and Chemistry"" بیشترین مطالعات را در مورد سمیت کلرپیریفوس منتشر کرد. قبل از سال 2006، بیشتر تحقیقات بر روی فعالیت استروژنی متمرکز بود و به منظور بررسی سمیت از آزمایشات حیوانی استفاده می شد. با این حال، در سال های اخیر، تحقیقات مربوط به آسیب میتوکندری، آپوپتوز، سمیت عصبی، مکانیسم های سمی CPF در سطح سلولی و سمیت آنالوگ های آن مورد توجه محققان قرار گرفته است. از طرفی با توجه به تحلیل صورت گرفته مشخص شد سمیت تولید مثلی و اثرات این سم در دزهای پایین، مورد توجه گسترده قرار گرفته است.

Conclusion

با در نظر گرفتن برخی از شکاف های تحقیقاتی، تحقیقات آینده در مورد CPF باید بر روی بیولوژی مولکولی و مکانیسم سمیت، بررسی سمیت ناشی از مواجهه همزمان CPF و دیگر آفت کش ها تمرکز کند. این مطالعه به محققان کمک می کند تا روندهای تحقیقاتی، نقاط داغ و روند مطالعات سمیت CPF را شناخته و در نتیجه به تحقیقات بیشتر و مدیریت ریسک ناشی از مواجهه با CPF کمک کند.

Keywords

کلرپیریفوس، سمیت، تجزیه و تحلیل علم سنجی، VOSviewer

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.