کاربرد مدل تقاضا-کنترل در ارزیابی وضعیت شغلی کارکنان بخش تعمیرات و نگه داری ریلی جنوب شرق ایران

سیاوش شهنوازی ℗, رامین رحمانی ©, فاطمه عبدالوند, فخرالدین قاسمی, شکیبا باباخانی

کاربرد مدل تقاضا-کنترل در ارزیابی وضعیت شغلی کارکنان بخش تعمیرات و نگه داری ریلی جنوب شرق ایران

کد: G-13978

نویسندگان: سیاوش شهنوازی ℗, رامین رحمانی ©, فاطمه عبدالوند, فخرالدین قاسمی, شکیبا باباخانی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از سیستم های مطمئن حمل و نقل هم برای جابه جایی افراد و هم جابه جایی کالا مورد استفاده گستره وسیعی از مردم است. کارکنان بخش تعمیرات و نگه داری ریلی نقش قابل توجهی در سلامتی این سیستم و امنیت آن دارند. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت شغلی کارکنان بخش تعمیرات و نگه داری ریلی با کاربرد مدل تقاضا- کنترل انجام شد.

روش کار

این پژوهش به صورت مقطعی در پاییز 1400 انجام شد. جمعیت مورد مطالعه شامل کلیه افراد شاغل در بخش تعمیرات و نگه داری و کارکنان اداری راه آهن جنوب شرق ایران بود. با توجه به محدود بودن تعداد افراد جامعه، به روش سرشماری، کلیه افراد وارد مطالعه شدند. به منظور جمع آوری داده های این پژوهش، ترکیبی از اطلاعات فردی و شغلی از افراد اخذ شد. همچنین مشخصه های شغلی از طریق پرسشنامه استاندارد محتوی شغلی (JCQ) کاراسک ارزیابی شد. این پرسشنامه بر اساس امتیاز فرد در دو بخش تقاضا و کنترل، وضعیت شغلی فرد را ارزیابی کرده و در یکی از چهار گروه کم تنش، پر تنش، منفعل و فعال قرار می دهد. در نهایت، داده ها به کمک نسخه 24 نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها

تعداد 221 نفر در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان از لحاظ سن و سابقه کار به ترتیب دارای میانگین 6/28 ± 32/78 و 5/48 ± 9/84 سال بوده و بیشتر آن ها متأهل و دارای سطح تحصیلات دیپلم بودند. بیشترین فراوانی در بین گروه های شغلی مربوط به گروه شغلی "تعمیرات خط" و کمترین فراوانی مربوط به گروه شغلی "اداری" بود. نتایج مربوط به وضعیت شغلی نشان داد که حدود نصف افراد (46/2%) شغل خود را فعال ارزیابی کرده و توزیع فراوانی شرکت کنندگان در گروه های منفعل و کم تنش به ترتیب برابر با 20/8% و 4/1% بود. همچنین نتایج نشان داد که 29 درصد شرکت کنندگان در گروه پرتنش قرار داشتند. همبستگی معناداری بین ویژگی های فردی و مشخصه های شغلی وجود نداشت.

نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج مطالعه حاضر، تقریبا یک سوم افراد شاغل در بخش تعمیرات و نگه داری شغلی، تنش شغلی بالا را گزارش کردند که با توجه به مسئولیت خطیر این افراد در خصوص سالم نگه داشتن سیستم حمل و نقل ریلی، توصیه می شود که مطالعاتی به منظور شناسایی عوامل موثر بر تنش شغلی در این افراد طراحی شود.

کلمات کليدی

مدل تقاضا-کنترل، استرس شغلی، صنعت ریلی، تعمیر و نگه داری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.