Developing and investigating of validity and reliability of assessment tools of the most important variables affecting safety risk perception

رضا یگانه © ℗, علیرضا سلطانیان

Developing and investigating of validity and reliability of assessment tools of the most important variables affecting safety risk perception

Code: G-14573

Authors: رضا یگانه © ℗, علیرضا سلطانیان

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

درک ریسک ارتباط تنگاتنگی با رفتارهای ایمنی شاغلین صنایع مختلف دارد. جهت تحلیل دقیق تر ارتباط بین درک ریسک و رفتارهای ایمنی نیاز به ارزیابی مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر درک ریسک است. این مطالعه با هدف توسعه ابزارهای مناسب برای ارزیابی متغیرهای اثرگذار بر درک ریسک و بررسی روایی و پایایی این ابزارها انجام شد.

Method

مطالعه حاضر در چند مرحله به انجام رسید. در گام نخست مهمترین متغیرهای اثرگذار بر درک ریسک های ایمنی شناسایی شده و لیستی از آنها تهیه شد و توسط مطالعات دلفی و دیمتل توسط خبرگان مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله بعد ابزارهای موجود برای اندازه گیری این متغیرها استخراج شد و به لحاظ تناسب با اهداف مطالعه حاضر مورد بررسی قرار گرفتند. سپس برای متغیرهایی که دارای ابزار اندازه گیری و ارزیابی مناسب نبودند، پرسشنامه های استاندارد طراحی گردید. در گام بعد روایی و پایایی ابزارهای طراحی شده مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور روایی صوری پرسشنامه ها با استفاده از نمره تاثیر آیتم و روایی محتوای آنها با استفاده از نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا مورد آزمون قرار گرفت. همچنین برای بررسی روایی ساختاری، پرسشنامه بین 200 نفر از شاغلین پروژه های صنعتی توزیع گردید و تحلیل عاملی اکتشافی برای آنها انجام شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه های طراحی شده نیز از روش آلفای کرونباخ و روش آزمون-بازآزمون استفاده گردید.

Results

از بین 11 متغیر شناسایی شده برای متغیرهای انگیزش ایمنی، ارزیابی کارگر از سطح دانش و توانایی کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه ای، تخمین کارگر از سطح اقدامات ایمنی انجام گرفته، فشار اطرافیان، کمیت و کیفیت آموزش های ایمنی و خود درک ریسک، ابزار اندازه گیری طراحی گردید. نتایج روایی صوری نشان داد که نمره تاثیر سوالات پرسشنامه های تمام متغیرها بالاتر از 5/1 بود. همچنین مقادیر نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا برای تمامی سوالات پرسشنامه ها بالاتر از 7/0 (حد آستانه قابل قبول 62/0 بر اساس تعداد متخصصین و روش لاوشه) بود و بدین ترتیب روایی های صوری و محتوای پرسشنامه ها تایید گردید. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی و چرخش واریماکس نیز روایی ساختاری پرسشنامه ها تایید شد. در نهایت مقادیر آلفای کرونباخ و همبستگی روش آزمون-بازآزمون برای ابزارهای طراحی شده بالاتر از 7/0 به دست آمد و پایایی پرسشنامه های طراحی شده نیز تایید شد.

Conclusion

طراحی ابزارهای اندازه گیری استاندارد برای ارزیابی مهمترین متغیرهای اثرگذار بر درک ریسک می تواند کاربردهای فراوانی در زمینه تحلیل رفتارهای ایمنی در محیط کار و فاکتورهای مرتبط با آنها داشته باشد. با استفاده از خروجی های قابل اطمینان این ابزارها می توان مداخلات موثری در حوزه بهبود وضعیت ایمنی در محیط کار و ارتقای شاخص های رفتاری ایمن، تدوین کرد.

Keywords

درک ریسک ، ایمنی رفتاری، روایی، پایایی، تحلیل عاملی اکتشافی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.