Identifying the most important factors influencing safety risk perception using the integrative fuzzy Delphi-DEMATEL approach

رضا یگانه, ایرج محمدفام, علیرضا سلطانیان, مصطفی میرزایی علی آبادی © ℗

Identifying the most important factors influencing safety risk perception using the integrative fuzzy Delphi-DEMATEL approach

Code: G-94687

Authors: رضا یگانه, ایرج محمدفام, علیرضا سلطانیان, مصطفی میرزایی علی آبادی © ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

اغلب حوادث صنعتی ریشه در عوامل انسانی دارد. درک ریسک یکی از عوامل مرتبط با رفتارهای ایمنی است که در برخی مدل های رفتار نیز مورد اشاره قرار گرفته است. لذا هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی مهمترین عوامل اثرگذار بر درک ریسک های ایمنی و تحلیل روابط حاکم بر این فاکتورهاست.

Method

مطالعه حاضر به صورت مقطعی و در 3 فاز انجام گرفت. در فاز اول با جستجو در متون علمی، مقالات و منابع کتابخانه ای معتبر، فهرستی از فاکتورهایی که با درک ریسک های ایمنی ارتباط داشتند شناسایی شدند. سپس این فاکتورها توسط تیم تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و عواملی که با یکدیگر همپوشانی داشتند ادغام گردیده و فهرست نهایی آماده شد. در فاز دوم با استفاده از مطالعه دلفی و نظرات خبرگان و کاربرد منطق فازی، مهمترین فاکتورها از بین فهرست اولیه شناسایی شدند. در فاز سوم انجام مطالعه، با بهره گیری از روش دیمتل و با تکیه بر نظرات تیم خبرگان، چگونگی روابط حاکم بر متغیرهای شناسایی شده، تعیین گردیده و میزان تعامل هر متغیر با سایر متغیرها و همچنین نقش متغیر به عنوان علت یا معلول شناسایی گردید. تیم خبرگان فاز 2 و 3 مطالعه حاضر شامل اساتید بهداشت حرفه ای، ایمنی و ارگونومی بودند که دارای زمینه انجام کارهای پژوهشی و عملی در حوزه ایمنی مبتنی بر رفتار و درک ریسک بوده و سابقه فعالیت در صنایع را نیز داشتند.

Results

در مرحله اول و پس از بررسی تیم پژوهش 22 متغیر به عنوان فاکتورهایی که در مقالات مختلف با درک ریسک ارتباط داشتند شناسایی شدند. در فاز دوم از انجام مطالعه، 11 متغیر نهایی بر اساس نتایج مطالعه فازی و دیدگاه خبرگان به عنوان مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر درک ریسک های ایمنی شناسایی گردیدند که در میان آنها دانش ایمنی، کمیت و کیفیت آموزش های ایمنی و جو ایمنی به ترتیب با نمرات دیفازی شده 826/0، 817/0 و 808/0 دارای بیشترین اثر بر درک ریسک از دیدگاه خبرگان بودند. همچنین نتایج مطالعه دیمتل نشان داد که 7 متغیر دارای نقش علت و 4 متغیر دارای نقش معلول بودند. در نهایت یافته های مطالعه نشان داد که متغیرهای تجربه حادثه و جو ایمنی دارای بیشترین میزان تعامل با بقیه متغیرها و با درک ریسک بودند.

Conclusion

این مطالعه یک مدل مفهومی علت-معلولی در مورد مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر درک ریسک بر اساس روش های تصمیم گیری چند معیاره ارائه داد. مدل توسعه یافته حاضر می تواند درهای جدید تئوری و عملی بر مطالعات این حوزه گشاید. یافته های مطالعه حاضر این قابلیت را دارند تا به عنوان اطلاعات پایه برای تدوین مداخلات موثر ایمنی در جهت ارتقای شاخص های ایمنی رفتاری در محیط کار مورد استفاده قرار گیرند.

Keywords

درک ریسک های ایمنی، ایمنی مبتنی بر رفتار، مطالعه دلفی،

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.