ارزیابی خطای انسانی به روش کاهش خطای انسانی (HEART) در مشاغل مربوط به عملیات تعمیر و نگهداری علائم کمک ناوبری استان بوشهر در سال 1400

علی اکبر ایمانی © ℗, رویا رحیمی, مرتضی مهدی پور رابری

ارزیابی خطای انسانی به روش کاهش خطای انسانی (HEART) در مشاغل مربوط به عملیات تعمیر و نگهداری علائم کمک ناوبری استان بوشهر در سال 1400

کد: G-89214

نویسندگان: علی اکبر ایمانی © ℗, رویا رحیمی, مرتضی مهدی پور رابری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

خطاهای انسانی در حین عملیات تعمیر و نگهداری یکی از شایع‌ترین علل حوادث دریایی است. دریانوردان تعمیر و نگهداری علائم کمک ناوبری را در محیطی چالش برانگیز انجام می‌دهند که باعث می‌شود تعمیر و نگهداری مستعد خطاهای غیرعمدی باشد. برای رفع این نگرانی، مطالعه‌ی عملکرد انسان در طول عملیات تعمیر و نگهداری در کشتی‌ها به عنوان بخشی از ارزیابی ریسک کمّی دریایی ضروری است.

روش کار

روش های متعددی برای شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در مشاغل گوناگون وجود دارد و تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعه‌ی حاضر با استفاده از روش کاهش خطای انسانی (HEART) جهت بررسی خطای انسانی کارکنان تعمیر و نگهداری انجام شد. این روش به عنوان روشی نسبتا سریع برای ارزیابی قابلیت اطمینان انسان طراحی شده‌است و به آسانی مورد استفاده قرار گرفته و بر روی مولفه‌هایی که اثر معنی داری روی کارایی انسان دارند، تمرکز می‌کند. ضمن حضور در کشتی، آموزش و توجیه کارکنان در خصوص مطالعه و اهداف آن، مراحل انجام کار کارکنان تعمیر و نگهداری در نوبت‌های کاری مختلف مشاهده شد و اسناد و دستورالعمل‌های موجود بررسی شد. نیز گام‌های اصلی که شامل واکاوی سلسله مراتبی مشاغل و شناسایی خطاها بر حسب هر وظیفه و زیروظیفه بود، تکمیل شد و سایر قسمت‌های برگه‌ی کار و تعیین احتمال بروز خطای انسانی و ارائه‌ی راهکارهای کنترلی اولویت‌بندی شده در مراحل بعد انجام شد.

یافته‌ها

بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر، عنوان شغلی «مدیر ماشین» که وظیفه‌ی اصلی آن هدایت جرثقیل است، بیشترین احتمال خطا را به میزان 0.576 در میان تمامی مشاغل داشته است و عامل خستگی و سهل انگاری و اختلال در چرخه‌ی طبیعی خواب به عنوان تاثیرگذار ترین عوامل بروز خطا در مشاغل تعمیر و نگهداری شناسایی شدند. همچنین عنوان شغلی «مهندس برق» کمترین میزان احتمال خطا را به میزان 0.253 در میان تمامی مشاغل مورد بررسی قرار گرفته دارد. نیز در پژوهش انجام شده، «ارائه‌ی اطلاعات بیشتر از حد ظرفیت» و «تجاوز از توانایی‌های فیزیکی» به عنوان کم اثر ترین عوامل در میان 17 عامل به وجود آورنده‌ی خطا معرفی شده اند. در میان موقعیت‌های ایجاد کننده‌ی خطر در محیط کار، ضریب تاثیر «ناآشنایی با وضعیتی که بالقوه مهم است، اما گهگاه رخ می‌دهد و یا جدید است» و میزان تاثیر «محیط کاری نامناسب» بیش از سایر موارد بوده‌است.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر و نیز با توجه به حساسیت ویژه‌ی مشاغل دریایی، لازم است توجه ویژه‌ای به مدیریت خطاها صورت گیرد و پیاده‌سازی راهکارهای پیشنهادی جهت کنترل خطاهای محتمل انجام شود. به منظور کاهش خطاها، راهکارهای کنترلی از جمله آموزش رفتار صحیح در زمان بحران، طراحی مناسب، برنامه‌ریزی مشاغل و انجام آزمایش‌های دقیق و معاینات کامل توصیه می‌شود.

کلمات کليدی

روش HEART، خطای انسانی، مشاغل تعمیر و نگهداری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.