ارزیابی اثرات ناشی از ارتعاش بر پرسنل شاغل در شناورهای تندرو

حمید سعیدنیا ℗, رضا اسمعیلی, عظیم کریمی, غلامحسین پورتقی ©, حمیده قاسمیان

ارزیابی اثرات ناشی از ارتعاش بر پرسنل شاغل در شناورهای تندرو

کد: G-48076

نویسندگان: حمید سعیدنیا ℗, رضا اسمعیلی, عظیم کریمی, غلامحسین پورتقی ©, حمیده قاسمیان

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از عوامل زیان‌آور شغلی زیان آور مهم در محیط کار ارتعاش تمام بدن می‌باشد که می‌تواند به سلامتی انسان آسیب وارد نماید. وجود نیروهاي متغیر و نوسانی وارد بر پروانه، نیروهاي انتقالی از محورها در اثر نامنظمی جریان‌هاي گردابه‌اي، تغییر میدان فشار دینامیکی اطراف بدنه و غیره به عنوان منابع اصلی ارتعاشات در شناورهای تندرو محسوب می‌شوند. . لذا اين تحقيق با هدف بررسی اثرات حاصل از ارتعاش بر رانندگان شناور‌های تندرو انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی نیمه تجربی است که بر روی پرسنل شاغل در شناورهای تندرو در یکی از اسکله‌های جنوب ایران در سال 1399 انجام شده است. در این مطالعه 52 نفر از رانندگان قایق های تندرو به عنوان گروه مورد و 27 نفر گروه شاهد از نیروهای شاغل در بخش اداری انتخاب شده‌اند. . گروه شاهد از نظر مشخصات دموگرافی به ویژه سن و جنس و سابقه کار مشابه با گروه کنترل بوده ولی در معرض ارتعاش ناشی از قایق نبودند. داده های کیفی عوارض مواجهه با ارتعاش دست-بازو با استفاده از پرسش‌نامۀ برگرفته از مؤسسۀ تحقیقات صدا و ارتعاش دانشگاه ساوتهامپتون انگلیس و مؤسسۀ طب کار دانشگاه تریسیته ایتالیا جمع آوری شد. با استفاده از پرسشنامۀ DASH سطح ناتوانی افراد در مواجهه با ارتعاش دست بازو تحت سنجش قرار گرفت. قدرت چنگش انگشتان از طریق Pinch gauge با میزان نیرویی (کیلوگرم) که فرد با فشار دادن دکمۀ تعبیه شده بردستگاه اعمال می کرد، سنجیده شد. در این پژوهش تمامی تحلیل‌ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS ویراست 23 انجام گرفت.

یافته‌ها

میانگین (انحراف معیار) سن افراد شرکت¬کننده در مطالعه حاضر (81/3) 96/32 سال بود. همچنین میانگین سابقه کار افراد مورد مطالعه بیش از 5 سال به دست آمد. همه علائم اختلالات ناشی از ارتعاش نظیر سپید انگشتی، سوزن سوزن شدن، بی حسی، قفل شدن انگشتان، تورم، درد، ضعف انگشتان در گرفتن اشیاء و محدودیت در حرکت دادن دست ها در گروه مورد بیش از گروه شاهد است. از نظر آماری ارتباط معناداری بین نمره حاصل از پرسشنامه DASH در گروه مورد و شاهد وجود دارد (05/0 P-value ).گروه مورد با توجه به امتیاز بالاتری که دارند در شرایط بدتری از لحاظ توانایی نداشتن بازو، شانه و دست در مقایسه با گروه شاهد قرار دارند. میانگین قدرت چنگش دستان و انگشتان در هر دو دست در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کمتر بود (05/0 P-value ). از نظر آماری ارتباط معناداری بین قدرت چنگش دو گروه مورد و شاهد وجود دارد (05/0 p).

نتیجه‌گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که عوارض اسکلتی- عضلانی، حسی-عصبی و عروقی در گروه مواجهه با ارتعاش بیش از گروه شاهد است. قدرت گرفتن انگشتان در هر دو دست در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کمتر بود و به طور کلی مواجهه با ارتعاش موجب کاهش عملکرد رانندگان قایق‌های تندرو شد.

کلمات کليدی

ارتعاش، چنگش، ناتوانی، شناورهای تندرو

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.