مدلسازی تغییرات عملکرد شناختی کارگران مواجهه یافته با ترازهای مختلف فشار صوت با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و جنگل تصادفی

سجاد زارع ℗, عبدالرسول رحمانی, حمید سعیدنیا, جواد کروژده, رضا اسمعیلی ©, علی صالحی سهل‌آبادی

مدلسازی تغییرات عملکرد شناختی کارگران مواجهه یافته با ترازهای مختلف فشار صوت با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و جنگل تصادفی

کد: G-48076

نویسندگان: سجاد زارع ℗, عبدالرسول رحمانی, حمید سعیدنیا, جواد کروژده, رضا اسمعیلی ©, علی صالحی سهل‌آبادی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

عملکردهای شناختی نقش حیاتی در عملکرد بسیاری از وظایف بازی می کنند؛ بنابراین اختلال موقت در عملکرد شناختی و ذهنی می تواند منجر به عواقب جدی گردد، به ویژه هنگامی که پاسخ دقیق و فوری نیاز است. یکی از مؤثرترین عوامل برون‌زاد تأثیرگذار بر مکانیسم پردازشی مغز، توجه و زمان واکنش صدا است. بنابراين، اين مطالعه طراحی گرديد تا توجه عملکرد شناختی کارگران صنایع فولاد مواجهه یافته با ترازهای فشار صوت مختلف را بسنجد.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه مقطی است که در سال 1400 در یک صنعت فولاد انجام شده است. در این مطالعه 120 نفر در سه گروه (بر اساس تراز فشار صوت مواجهه یافته در افراد) با استفاده از روش نمونه‌گیری ساده (در دسترس) انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش این مطالعه در 7 مرحله کلی انجام شد که به ترتیب عبارتند از 1- انتخاب متغیرهای پیش‌بینی کننده عملکرد شناختی پرسنل (سن، سابقه کار، ترازهای مختلف فشار صوت) 2- تعیین پاسخ‌های فیزیولوژیک کارگران (پارامترهای فیزیولوژیکی ازجمله تعداد ضربان قلب و دمای بدن، فشارخون تعیین) 3- تعیین بار کاری ذهنی با استفاده از آزمون 4- انجام آزمون عملکرد شناختی CPT (اين آزمون به منظور سنجش توجه پايدار و گوش به زنگ بودن به صورت شنیداری و ديداری افراد کاربرد دارد) 5- انجام آزمون عملکرد شناختی N- BACK (اين آزمون برای سنجش حافظه ديداری و شنیداری افراد کاربرد دارد.) 6- مدل سازی تغییرات عملکرد شناختی بر اساس دو روش الگوریتم¬های داده کاوی یادگیری عمیق (DL) و جنگل تصادفی (RF) 7- تعیین نرخ خطا و صحت هر مدل.

یافته‌ها

در مطالعه حاضر میانگین تراز صدای معادل بر خطای ارتکابی در انتهای شیفت به طور معناداری تاثیر گذاشت. میانگین تراز صدای معادل بر خطای حذف بی‌تاثیر بود و تنها خطای حذف در وسط و انتهای شیفت از نظر اماری دارای اختلاف معناداری بود. میانگین تراز صدای معادل بر زمان پاسخگویی کارگران به طور معناداری تاثیر گذاشت. همچنین، زمان شیفت نیز بر زمان پاسخگویی افراد اثر گذار بود و زمان پاسخگویی کارگران در وسط و انتهای شیفت از نظر آماری دارای اختلاف معناداری شد. میانگین تراز صدای معادل بر زمان واکنش کارگران به طور معناداری تاثیر می‌گذارد. زمان واکنش کارگران تحت تاثیر زمان در وسط و انتهای شیفت از نظر اماری دارای اختلاف معناداری بود. طبق نتایج مدلسازی داده‌ها، در آزمون N- BACK فاکتور سابقه کار با وزن 9/27% بیشترین تاثیر را بر نتایج این آزمون دارد. در سایر آزمون‌ها (زمان واکنش، زمان پاسخ، خطای ارتکاب و خطای حذف) عامل تراز فشار صوت معادل بیشترین تاثیر را بر نتایج آین آزمون‌ها داشت. در نهایت دقت مدل‌ها در این مطالعه بین 87% تا 99% متغیر بود.

نتیجه‌گیری

وزن بالای به دست آمده از فاکتور صدا در مدلسازی‌های آزمون‌ها، در سه زمان ابتدا، وسط و انتهای شیفت بر مولفه‌های عملکرد پیوسته (CPT) و عملکرد حافظه کاری (N-BACK) از جمله زمان پاسخگویی و زمان واکنش کارگران اثر می‌گذارد و در طول شیفت میزان خطای کارگران افزایش و دقت آنها کاهش می‌یابد.

کلمات کليدی

مدلسازی، توجه پایدار، یادگیری عمیق، جنگل تصادفی، صدا

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.