ارزیابی ریسک ومدل سازی نشت گاز کلر در تصفیه خانه آب شهری با استفاده از روش Fuzzy HAZOP و PHAST

امین نظام آبادی © ℗, عباس بهرامی , حسین اکبری, علی اصغرخواجه وندی

ارزیابی ریسک ومدل سازی نشت گاز کلر در تصفیه خانه آب شهری با استفاده از روش Fuzzy HAZOP و PHAST

کد: G-97483

نویسندگان: امین نظام آبادی © ℗, عباس بهرامی , حسین اکبری, علی اصغرخواجه وندی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

توسعه صنایع فرایندی و استفاده مداوم از مواد شیمیایی سبب شده که تهدیدات جدیدی در محیط های کاری ظاهر شود. خطراتی چون نشتی و رهایش مواد شیمیایی که باعث بروز مسمومیت های شدید در افراد می شود، منجر شده است که بسیاری از صنایع به دنبال راهکارهای پیشگیرانه باشند. ارزیابی ریسک ومدلسازی پیامد این امکان را مهیا ساخته تاگستره پیامد بروز ریسک های شناسایی و ارزیابی شده ، قبل از رخداد پیش بینی شود .

روش کار

در این مطالعه سعی شده است تا با انجام مطالعات HAZOP ابتدا کلیه انحرافات و خطرات فرآیندی در واحد کلرزنی تصفیه خانه آب شهری مورد شناسایی و سپس ارزیابی ریسک قرار گیرد. همچنین از رویکرد نوین این تکنیک تحت عنوان HAZOP فازی به جهت ارتقاء دقت در نتایج ارزیابی ریسک استفاده شد و کلیه خطرات رتبه بندی شدند. تکنیک Fuzzy HAZOP رویکرد جدیدی در عرصه مطالعات HAZOP به شمار می رود که به جهت تعیین یک جانبه نرخ احتمال رخداد و شدت پیامد (با استفاده از ماتریس و به صورت کیفی)، با بکارگیری منطق فازی (Fuzzy Logic) اقدام به تعیین نرخ احتمال رخداد و نرخ شدت پیامد به صورت چندجانبه و با استفاده از ماتریس نیمه کمی می شود. همچنین از نرم افزار PHAST به منظور مدلسازی سناریوهای بحرانی در آخر مطالعات استفاده شد تا میزان گسترش پیامدهای احتمالی پیش بینی شوند.

یافته‌ها

نتایج اولیه از مطالعات HAZOP در واحد کلرزنی تصفیه خانه آب شرب نشان داد که انحرافاتی نظیر افزایش فشار و افزایش دبی گاز و افزایش واکنش پذیری در بخش هایی چون سیلندر تزریق کننده کلر، رگلاتورها، لوله رابط مسی، ولوهای تنظیم دبی، ایجکتور و کلریناتور از جمله مهم ترین ها می باشند و در مجموع 41 انحراف شناسایی شد. از مجموع 55 ریسک، 47 ریسک (معادل 85%) در سطح بالا (HR) و 8 ریسک (معادل 15%) در سطح متوسط (MR) قرار گرفتند. نتایج ارزیابی ریسک به وضوح نشان می دهد که با توجه به کنترل های موجود، ریسک ها در شرایط مهم و قابل توجهی قرار دارند و نیاز است تا با اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه و همچنین واکنشی، نسبت به بروز انحرافات بعدی و پیامدهای متعاقب آنها اقدام نمود. همچنین 8 سناریو در انتها استخراج گردید که شامل رهایش کلر مایع از سیلندر، بروز نشتی از رگلاتورها، لوله های رابط مسی، خطوط لوله و تاسیسات کلریناتور می باشد.

نتیجه‌گیری

بر اساس یافته، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مشخص شد که محدوده و گستره انتشار بخارات کلر گازی در فصل تابستان به دلیل ضریب بالای انبساط بخارات بسیار بیشتر از شرایط مشابه در فصل زمستان است. همچنین تاسیسات کلرزنی نیاز به بازنگری در طراحی به منظور پیشگیری از بروز خوردگی و نشتی و رهایش و همچنین پیاده سازی بازرسی مبتنی بر ریسک می باشد.

کلمات کليدی

ارزیابی ریسک، تصفیه خانه، HAZOP، Fuzzy HAZOP، PHAST

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.