بررسی عملکرد آکوستیکی برخی مصالح ساختمانی غنی شده با پودر سنگ باریت

مهسا اختیاری ℗, علی صفری واریانی ©, سعید احمدی, یاسمن خستوان

بررسی عملکرد آکوستیکی برخی مصالح ساختمانی غنی شده با پودر سنگ باریت

کد: G-26385

نویسندگان: مهسا اختیاری ℗, علی صفری واریانی ©, سعید احمدی, یاسمن خستوان

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

جرم یا چگالی، مخصوصا چگالی سطحی عاملی بسیار مهم در افت انتقال صوت مواد به شمار می‌رود. یکی از ترکیباتی که باعث افزایش چگالی سطحی و افزایش افت انتقال صوت در مصالح ساختمانی شود، باریت است. پژوهش حاضر در تلاش است تا به بررسی عملکرد آکوستیکی مصالح ساختمانی به صورت ترکیب‌شده با پودر سنگ‌باریت به عنوان یک ماده‌ی معدنی با چگالی بالا به منظور افزایشِ کنترل صوت در صنایع و به خصوص ساختمان‌های مسکونی بپردازد.

روش کار

این مطالعه به صورت تجربی انجام شد. ابتدا مصالح ساختمانیِ مورد مطالعه شاملِ گچ، سیمان، خاک رس و پودر سولفاتِ باریوم تهیه گردید. سپس 26 نمونه‌ با ضخامت‌های 0/5 و 1 سانتی‌متر، به صورت خالص و ترکیب شده با پودر باریت با نسبت‌های جرمی 1:1، 1:2 و 1:3 ساخته شد. افت انتقال صوتِ نمونه ها طبق استاندارد ASTM E2611 بر اساسِ روشِ تابع انتقال توسط دستگاه امپدانس تیوب ساخت شرکتBSWA Technology Co مدل SW422 اندازه گیری شد و ضرایب جذب صوت در فرکانس های یک سوم اکتاوباند از طریقِ فرمول مربوطه محاسبه گردید. سپس با استفاده از نرم افزار 2019 pro origin نمودارهای افتِ انتقال صوت ترسیم و به وسیله ی نرم افزار اکسل و آمار توصیفی، میانگینِ لگاریتمیِ افتِ انتقالِ صوت در تمامیِ نمونه ها محاسبه و تجزیه و تحلیل گردید.

یافته‌ها

افزایش جرم نمونه ها از طریقِ افزودنِ پودرِ باریت با درصدهای جرمیِ مورد مطالعه، منجر به افزایشِ چگالیِ سطحیِ نمونه ها گردید. به طورِ میانگین افزایشِ دو برابریِ ضخامت در تمامیِ نمونه‌ها (به جز دو مورد) منجر به افزایش 5/52 دسی‌بلی افتِ انتقالِ صوت در فرکانس‌های یک سوم اکتاوباند شد. بیش‌ترین تاثیرِ افزایش ضخامت در فرکانس‌های یک اکتاوباند بر روی نمونه‌ی خاک رس و باریت 1:2 بود که 16/55 دسی‌بل میانگینِ افتِ انتقالِ صوت را بهبود بخشید. بیشترین ضرایب جذب کلی (NRC) در ضخامت نیم سانتی متر مربوط به ملات سیمان و باریت 1:1 و در ضخامت یک سانتی متر مربوط به نمونه ی خاک رس و باریت 1:1 بود که به ترتیب 0/25 و 0/12 به دست آمد. بیشترین میانگین لگاریتمیِ افت انتقال صوت در فرکانس¬های مکالمه (1000،500 و 2000 هرتز) مربوط به نمونه ی ملات سیمان خالص با ضخامت یک سانتی متر ( 20/86 دسی بل) بوده است.

نتیجه‌گیری

در نتیجه پودر باریت بر افت انتقال صوت تمامیِ مصالح ساختمانی مورد مطالعه و در تمامیِ فرکانسها، تاثیرِ مثبت و افزایشی نداشته است. بهترین تاثیرِ افزایش پودر باریت در نمونه های گچی بود. پس اگر در هنگامِ ساختمان سازی، به افزودن درصدی پودر باریت در ملات گچ اقدام شود؛ میتوان به ترکیبی با افت انتقال صوت بالا دست یافت که در کنترل صوت و سروصدای ناخواسته که از دیوارها ناشی میشود؛ عملکردی مطلوب داشته باشد.

کلمات کليدی

پودر سنگ باریت- ضریب افت انتقال صوت- ضریب جذب صوت

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.