Investigating the effect of the prevalence of the new corona virus on the performance indicators of safety management using the analysis hierarchy method (AHP): a field study

محمدعلی اسمعیلی, محمدرضا قطبی راوندی, سجاد زارع © ℗, رضا اسمعیلی, سعید افضلی‌نژاد

Investigating the effect of the prevalence of the new corona virus on the performance indicators of safety management using the analysis hierarchy method (AHP): a field study

Code: G-72693

Authors: محمدعلی اسمعیلی, محمدرضا قطبی راوندی, سجاد زارع © ℗, رضا اسمعیلی, سعید افضلی‌نژاد

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

با توجه به اهمیت سنجش عملکرد سیستم‌های مدیریتی مختلف در صنایع، نیاز به بررسی عملکرد سیستم مدیریت HSE در کنار سایر سیستم‌های مدیریتی احساس می‌شود که مخصوصا در برهه زمانی شیوع کرونا ویروس احساس نیاز بیش از پیش بوده که بررسی سیستم مدیریت HSE انجام گیرد. لذا هدف از انجام این تحقیق، بررسی شاخص‌های عملکردی ایمنی بر روی عملکرد سیستم مدیریتی HSE و بررسی تاثیر شیوع کرونا ویروس بر این شاخص‌ها، می‌باشد.

Method

این مطالعه مقطعی، توصیفی-تحلیلی به منظور ارزیابی تاثیر شیوع کرونا بر عملکرد ایمنی برای بازنگری شاخص ایمنی صنعت با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره در زمان‌های قبل و بعد از شیوع کرونا در یک شرکت توزیع برق در سال 1401 انجام شده است. این مطالعه در سه مرحله اصلی انجام شده است. در مرحله اول شناسایی شاخص‌های ایمنی باتوجه به شاخص‌های جامع ایمنی موجود در صنایع و نظر متخصصین انجام شد. در این مرحله برای ارزیابی عملکرد ایمنی سازمان 2 معیار و 10 شاخص ارزیابی عملکرد ایمنی شناسایی و معرفی شد. در بخش دوم رتبه بندی، وزن دهی و اولویت بندی شاخص‌های ایمنی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام و سپس در بخش سوم این شاخص‌ها محاسبه و در دوره قبل و بعد شیوع کرونا ویروس مقایسه شدند.

Results

طبق نتایج حاصله از این مطالعه دو معیار اصلی شامل "معیار میزان کارایی" و "معیار قابلیت اجرایی و محاسبه" برای ارزیابی و مقایسه زوجی شاخص‌های عملکردی ایمنی شناسایی شدند. از بین این دو معیار، "معیار قابلیت اجرایی و محاسبه" با وزن 0.877 (در مقایسه با وزن 0.123) دارای اولویت و اهمیت بالاتری برای ارزیابی شاخص‌ها بود. همچنین مقایسه زوجی شاخص‌ها نشان داد از بین شاخص‌های عملکرد ایمنی شاخص "ضریب تکرار حادثه" با وزن 0.238 و شاخص "آموزش ایمنی" با وزن 0.152 دارای بالاترین اولویت و همچنین شاخص‌های "ضریب T ایمن" و "شدت تکرار حادثه" به ترتیب با وزن‌های 0.023 و 0.032 دارای پایین‌ترین اولویت در ارزیابی عملکرد ایمنی سازمان بودند. همچنین نتایج مقایسه مقادیر شاخص‌ها در بازه زمانی قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا نشان داد که تنها تعداد ساعات آموزش ایمنی در بازه زمانی بعد از ویروس کرونا به طور معناداری افزایش یافت و در بقیه‌ی شاخص‌ها تغییر معنادرای در بازه بعد از شیوع کرونا در مقایسه به بازه قبل از آن یافت نشد.

Conclusion

طبق محاسبات انجام شده شاخص‌ها و بررسی آن‌ها در دوره قبل و بعد از شیوع کرونا ویروس نتایج نشان می‌دهد که شیوع کرونا ویروس تأثیر چندانی بر وضعیت کنونی عملکرد ایمنی واحد HSE نداشته است اما باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده در حین جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز برای محاسبه شاخص‌ها و ارزیابی عملکرد این واحد مشاهده شد که در صنعت برق مورد مطالعه توجه چندانی به بعضی از شاخص‌ها نشده است.

Keywords

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، شاخص عملکردی، ایمنی، COVID-19

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.