ارزیابی استرس شغلی در بین کادر درمانی مواجهه یافته با بیماران کرونایی در بخش های مختلف بیمارستان

سجاد زارع ℗, مسلم محمدی دامنه, رضا کاظمی, رضا اسمعیلی ©, سحر ناصری, داوود پناهی

ارزیابی استرس شغلی در بین کادر درمانی مواجهه یافته با بیماران کرونایی در بخش های مختلف بیمارستان

کد: G-53614

نویسندگان: سجاد زارع ℗, مسلم محمدی دامنه, رضا کاظمی, رضا اسمعیلی ©, سحر ناصری, داوود پناهی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

شاغلین در خط مقدم مبارزه با بیماری COVID‐19 با ریسک بالاتری از مشکلات مرتبط با سلامت روان نظیر استرس، اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی در مواجهه هستند. حفظ سلامت این گروه از افراد نه تنها برای حفظ جان بیماران اهمیت دارد بلکه حتی برای کنترل شیوع بیماری نیز مهم است. بنابراین، هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین وضعیت استرس شغلی در سه گروه شغلی پرستاران، پزشکان و خدمه نظافت مواجهه یافته با بیمارران کرونایی است.

روش کار

این مطالعه مقطعی- توصیفی تحلیلی بر روی 290 نفر از کادر درمانی مواجهه یافته با بیماران کرونایی شامل 180 پرستار، 69 خدمه نظافت و 41 پزشک شاغل در بیمارستان‌های مختلف کرمان در سال 1400 انجام شد. شیفت کاری کادر درمان مورد مطالعه به صورت سه نوبت صبح، سه نوبت عصر و سه نوبت شب بود. در این پژوهش برای جمع آوری داده‌ها از فرم اطلاعات جمعیت شناختی جهت جمع‌آوری اطلاعات دموگرافیک شاغلین و پرسشنامه استرس شغلی ارائه شده توسط مؤسسه سلامت و ایمنی انگلستان (HSE) برای بررس وضعیت استرس شغلی شرکت کنندگان در مطالعه استفاده شد. پرسشنامه استرس شغلی HSE دارای 35 سوأل و 7 حیطه مورد بررسی شامل نقش، ارتباطات، حمایت مدیران، حمایت همکاران، کنترل، نیازمندی‌ها و تغییرات است. سوالات این پرسشنامه شامل طیف لیکرت پنج گزینه ای (هرگز، بندرت، بعضی اوقات، اغلب و همواره) می باشد که به ترتیب از 1 تا 5 نمره دهی می شوند. نمره بالا در این پرسشنامه نشان دهنده استرس و فشار شغلی پایین و مناسب، همچنین نمره پایین نشانه سطح بالاي استرس است.

یافته‌ها

در پژوهش حاضر، میانگین نمره کل ابعاد به دست آمده توسط پرستاران، خدمه نظافت و پزشکان به ترتیب 2.31، 2.95 و 3.53 بود. در این پژوهش سطح استرس پرستاران در مقایسه با خدمه نظافت و پزشکان بالاتر است. علاوه بر این، میانگین نمره کل ابعاد به‌دست‌آمده توسط همه شاغلین 2.93 بود که نشان‌دهنده سطح استرس بین سطوح متوسط تا بالا در بین کارکنان است. در بین پرستاران کمترین امتیاز مربوط به بعد تغییرات (2.02) و همچنین نمرات مربوط به کنترل (2.12) و نقش (2.13) از سطح پایینی برخوردار بودند. در خدمه نظافت کمترین امتیاز کسب شده مربوط به حمایت مدیر (2.02) بوده که بیشترین تأثیر را بر سطح استرس این گروه شغلی داشته است. در پزشكان كمترين امتياز به دست آمده مربوط به بعد ارتباط بود (3.16). همچنین بیشترین امتیاز کسب شده مربوط به حمایت مدیر (3.87) بوده و نشان دهنده حمایت بالای مدیران از این گروه شغلی است. از این رو، یکی از دلایل کسب نمره بالاتر و سطح استرس کمتر پزشکان در مقایسه با پرستاران و خدمه نظافت، حمایت بیشتر مدیران بود.

نتیجه‌گیری

میانگین نمره استرس بین شرکت کنندگان در پژوهش حاضر بین سطح استرس بالا و استرس متوسط بود. عواملی مانند ارتباطات، حمایت مدیر، تغییرات و تقاضا بیشترین تأثیر را بر سطح استرس کارکنان داشتند. بنابراین، با بهبود ارتباطات بین افراد شاغل در بیمارستان ها، افزایش حمایت مدیران از کارکنان و کاهش تقاضاهای محیط کار مانند کاهش حجم کاری و بهبود محیط کار، می توان سطح استرس کارکنان بیمارستان ها را در زمان شیوع COVID-19 کاهش داد.

کلمات کليدی

استرس شغلی، کادر درمان، COVID-19

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.