امکان سنجی تولید مدیا پلیمری پلی اتیلن ترفتالات با راندمان بالا در حذف ذرات زیرمیکرونی و میکرونی هوا

مقداد کاظمی ℗, فریده گلبابایی ©, صبا کلانتری

امکان سنجی تولید مدیا پلیمری پلی اتیلن ترفتالات با راندمان بالا در حذف ذرات زیرمیکرونی و میکرونی هوا

کد: G-46923

نویسندگان: مقداد کاظمی ℗, فریده گلبابایی ©, صبا کلانتری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

آلودگی هوا به عنوان یک مشکل و تهدید برای سلامتی و محیط زیست مطرح می باشد. در سال های اخیر استفاده از مدیاهای تصفیه کننده هوا و به ویژه ساخت فیلترهای نانولیفی با استفاده از مواد پلیمری و روش الکتروریسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تولید مدیائی با کارائی بالا و افت فشار پایین موضوعی مهم در بحث فیلتراسیون می باشد. مطالعه حاضر با هدف امکان سنجی ساخت مدیائی از جنس پلی اتیلن ترفتالات

روش کار

در این مطالعه ابتدا طی یک مطالعه پایلوت، شرایط بهینه دستگاهی برای ساخت مدیای PET مشخص شد. در این مطالعه 3 درصد وزنی 5/17، 20 و 5/22درصد از محلول پلیمری PET در مخلوطی از حلال های تری فلورو استیک اسید و دی کلرومتان با نسبت وزنی 30/70 تهیه و نیز پارامترهای مختلف دستگاهی الکتروریسی شامل ولتاژ و دمای الکتروریسی، فاصله نیدل تا صفحه جمع آوری کننده، قطر نیدل، نرخ تزریق و سرعت چرخش جمع آوری کننده مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت و تحت شرایط بهینه مذکور، فرآیند الکتروریسی انجام شد. به منظور بررسی خصوصیات سطحی و مورفولوژیک مدیاهای نانولیفی تولید شده در شرایط بهینه، از میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی (SEM) و برای ارزیابی میزان افت فشار و کارائی بدام اندازی ذرات در مدیاهای نانولیفی PET الکتروریسی شده، به ترتیب از دستگاه تست کارایی و افت فشار ماسک و مدیا استفاده شد. در نهایت به منظور تصمیم گیری در زمینه انتخاب بهترین مدیای PET تولیدی، از فاکتور کیفیت (QF) استفاده شد.

یافته‌ها

براساس نتایج کسب شده از مطالعه پایلوت، شرایط بهینه دستگاهی الکتروریسی برای سنتز مدیاهای PET مطابق جدول 1 بدست آمد. جدول 1. پارامترهای دستگاهی الکتروریسی برای سنتز مدیاهای PET کلیه آزمون های در شرایط بهینه مندرج در جدول 1 انجام شد. نتایج حاصل از آزمون ارزیابی کارائی، افت فشار و فاکتور کیفیت مدیاهای نانولیفی PET الکتروریسی شده در جدول 2 آمده است. جدول 2. نتایج اندازه گیری عملکرد مدیاهای PET الکتروریسی شده باتوجه نتایج مطالعه، مدیای 〖PET〗_(20%) (دارای بالاترین فاکتور کیفیت)، بهترین عملکرد را در بین مدیاهای تولیدی به خود اختصاص داد که دارای توانایی ربایش و حذف ذرات از جریان هوا را برای ذرات زیر میکرونی در گستره 99-96 درصد و برای ذرات میکرونی در گستره 100-99 درصد و میانگین افت فشار 5/5±33/26 پاسکال می باشد.

نتیجه‌گیری

باتوجه به تاثیر 2 عامل کارائی و افت فشار در محاسبه فاکتور کیفیت، بنابراین می توان از آن به عنوان یک پارامتر مهم جهت مقایسه عملکرد مدیاها با همدیگر استفاده کرد. از اینرو در مطالعه حاضر، مدیای PET الکتروریسی شده با غلظت 20 درصد (دارای بالاترین میزان فاکتور کیفیت ا نسبت به سایر مدیاهای تولیدی)، دارای عملکرد بهتری هم از نظر کارائی بدام اندازی و هم افت فشار، نسبت به سایر مدیاهای PET تولیدی بود.

کلمات کليدی

الکتروریسی، پلی اتیلن ترفتالات، نانوالیاف، فیلتراسیون

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.