A review on the effect of thermal comfort on productivity in office buildings
Code: G-26307
Authors: محسن علی آبادی, اسماعیل خداپرست © ℗, اسماعیل شجاع, علی حاتمی
Schedule: Not Scheduled!
Tag: Physical factors
Download: Download Poster
Abstract:
Background and Aim
محیط حرارتی تأثیرات قابل ملاحظه ای بر سلامت و بهره وری پرسنل خصوصا در محیط های اداری دارد. مزایای بالقوه سلامت و بهره وری هنوز به طور کلی در محاسبات اقتصادی مربوط به طراحی و بهره برداری ساختمان در نظر گرفته نشده است. در طول سالها، تحقیقات زیادی ارتباط بین راحتی حرارتی و بهرهوری را توصیف کردهاند. مطالعه حاضر اثر راحتی حرارتی بر بهره وری در ساختمان های اداری را مورد بررسی قرار میدهد.
Method
این مطالعه شامل مجموعه ای از داده های موجود در مورد روابط کیفی و کمی بین راحتی حرارتی و بهره وری پرسنل است. در حالی که اطلاعات کیفی نسبتاً فراوان است، اطلاعات کمی کاملاً محدود هستند و ما در این بررسی علاوه بر مطالعات کیفی که از پرسشنامه های خود گزارشی جهت بررسی میزان بهره وری استفاده کرده بودند، به مطالعاتی که از شاخصهای عینی عملکرد در وظایف اداری، مانند بررسی متون و محاسبات ساده (جمع، ضرب) استفاده کرده بودند نیز پرداختیم. بنابر این ، مرور مطالعات با هدف بررسی ارتباط بین راحتی حرارتی و بهرهوری بوسیله ترکیبی از عوامل مختلف حرارتی که میتوانند بر بهرهوری اثرگذار باشند انجام شد و در این راستا کلیه مطالعاتی که به صورت کیفی با استفاده از پرسشنامه و یا کمی و با استفاده از معیارهای کمی، بهره وری را براورد کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.
Results
اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات از معیارهای ذهنی و یا ترکیبی از روشها برای ارزیابی بهرهوری استفاده کردند. بررسی مطالعات نشان داد که خودارزیابی خطاهایی به همراه دارد که به طور قابل توجهی بر اعتبار نتایج تأثیر گذار است. همچنین اندازه گیری بهره وری در یک محیط اداری اغلب با مسائل مختلفی محدود می شود. نتایج نشان دادند که فقط 10٪ از مطالعات بررسی شده از دما به عنوان یکی از عوامل موثر بر بهره وری استفاده نکردند. برخی از این مطالعات از دما و سایر عوامل ترکیبی مانند: رطوبت، کیفیت هوا و CO2 نیز استفاده کردند. در بین همه عوامل، آسایش حرارتی بیشترین تأثیر را در راحتی و بهره وری سرنشینان داشت. شرایط محیطی مناسب شکایت و غیبت کارگران را کاهش می دهد و هنگامی که محیط کار از طریق ابتکارات مدیریتی یا در نتیجه شکایات کارگران بهبود می یابد، پرسنل آن را به عنوان نشانه ای از مراقبت مدیریت از آنها می دانند و رضایت شغلی آنها را افزایش می دهد.
Conclusion
کیفیت محیط داخلی نقش قابل ملاحظه ای بر سلامت، رفاه و بهره وری پرسنل در محیطهای اداری دارد. اعتقاد بر این است هزینه تامین محیط داخلی بیش از یک مرتبه کوچکتر از هزینه های پرسنلی کارگران در آن مکان است، ارائه یک محیط برتر ممکن است مقرون به صرفه ترین راه برای افزایش بهره وری کارگران باشد.
Keywords
راحتی حرارتی، ساختمان اداری، بهره وری
Comments (0)
Post a comment
Post comment is closed by admin.