سلامت روانی دانشجویان دندانپزشکی در طی همه‌گیری کووید-19

کتایون کاتبی © ℗

سلامت روانی دانشجویان دندانپزشکی در طی همه‌گیری کووید-19

کد: G-06125

نویسندگان: کتایون کاتبی © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در دوران همه گیری کووید-19‌، آموزش عملی و ارائه خدمت به بیماران در دانشکده‌های دندانپزشکی برقرار بود. دندانپزشکان با ناحیه دهان سر‌وکار دارند و استفاده از ماسک برای بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکی امکان پذیر نمی‌باشد. از این رو در این دوران استرس زیادی به مسئولین آموزش دندانپزشکی، دانشجویان و خانواده آنها وارد شد. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان دندانپزشکی در طی همه گیری کووید-19می‌باشد.

روش کار

مطالعه حاضر به صورت مرور روایتی انجام یافته است. جستجوی الکترونیک در پایگاه های اطلاعاتی Pubmed و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با کلیدواژه های دانشجویان دندانپزشکی، سلامت روان، کووید19 و کرونا و معادل انگلیسی آنها از دسامبر سال 2019 تا آوریل 2022 انجام شد. بعداز بررسی عناوین و چکیده های 138مقاله یافت شده، 46 مقاله که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، انتخاب شدند. بعد از ارزیابی نقادانه مقالات، 39 مقاله وارد مطالعه شدند. متن کامل این 39 مقاله بررسی شد و اطلاعات در مورد سلامت روان دانشجویان دندانپزشکی در سه حیطه افسردگی، اضطراب و استرس استخراج گردید. همچنین ارتباط بین ویژگی های دموگرافیک دانشجویان وسابقه ابتلای خود یا یکی از اعضای خانواده به کووید-19 با سلامت روان آنها مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها

از سه حیطه بررسی شده، افسردگی بیشترین شیوع را در بین دانشجویان دندانپزشکی داشت. در اکثر مطالعات، سطح استرس تفاوت معنی داری در دانشجویان زن و مرد نداشت. هر چند در برخی مطالعات، سطح استرس در زنان بیشتر گزارش شده است. در طول همه گیری کووید-19 دانشجویانی که خودشان یا اطرافیانشان به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، سطوح بالاتری از استرس را تجربه کردند. یکی از مهمترین علل اضطراب در دانشجویان تاخیر در فارغ التحصیلی و مشکلات مالی بود. همچنین مطالعات گزارش کرده‌اند که با وجود احتمال بیشتر ابتلا به کووید_19 درخوابگاه، اکثر دانشجویان ترجیح می دادند برای کاهش انتقال ویروس به اعضای خانواده، آخر هفته ها را در خوابگاه بمانند. یکی دیگر از عواملی که بر سلامت روان دانشجویان در این دوران تاثیر منفی داشت، کاهش فعالیتهای ورزشی بود.

نتیجه‌گیری

ایجاد سطوح بالای افسردگی، اضطراب و استرس در بین دانشجویان دندانپزشکی در طی همه گیری کووید 19 نیاز به راهبرد‌های توانمندسازی روان‌شناختی شامل خدمات مشاوره دانشجویی را در طی همه گیری و به خصوص پس از آن برجسته می‌کند. علاوه بر این فراهم کردن امکان فعالیتهای ورزشی، وام دانشجویی و خوابگاه هایی با تراکم دانشجوی کمتر منجر به کاهش آسیب های روانی دانشجویان می شود.

کلمات کليدی

سلامت روانی، دندانپزشکی، کووید-19

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.