لایه‌های ایمنی موثر در پیشگیری و کنترل بیماری کویید-19: درس‌های آموخته شده

محمدجواد شیخ مظفری ℗, عمران احمدی ©

لایه‌های ایمنی موثر در پیشگیری و کنترل بیماری کویید-19: درس‌های آموخته شده

کد: G-90415

نویسندگان: محمدجواد شیخ مظفری ℗, عمران احمدی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

بر اساس ایمنی سیستمی، اپیدمی کووید 19مشکلی با پوسته پزشکی و هسته سیستمی است. بنابراین واگذاری حل مشکل بر عهده نظام پزشکی و درمانی نمی‌تواند به تنهایی مساله را حل کند. در مقابل شناخت سایر فاکتورهای موثر در پیشگیری و کنترل ابتلا به کووید-19 می‌تواند سد محکمی را در برابر شیوع این بیماری و آسیب‌های ناشی از آن ایجاد کند.لذا هدف مطالعه حاضر بررسی و استخراج فاکتورهای موثر در پیشگیری و کاهش بیماری کووید-19 است.

روش کار

از نظر ایمنی برای پیشگیری از کووید -19 لایه حفاظتی زیادی به عنوان لایه‌های مؤثر در پیشگیری از تولید بیمار، پیش از رسیدن به لایه‌های تشخیص و درمان وجود دارد. در هر لایه می‌توان از مجموعه‌ای از اقدامات مهندسی، مدیریتی، و فردی برای بهبود عملکرد هر لایه استفاده کرد. هر کدام از این اقدامات با ایجاد مانعی در مسیر گسترش ویروس، زنجیره انتقال ویروس را محدود کرده و در نهایت تعداد بیماران وارد شده به لایه درمان بسیار محدود می‌شود.برای انجام مطالعه مروری سیستماتیک حاضر از روش موارد ترجیحی در گزارش مقالات مروري منظم و فراتحلیل‌ها (PRISMA) استفاده شد. از جمله کلیدواژه‌های استفاده شده برای جستجو در پایگاه‌ داده‌های مختلف می‌توان به لایه‌های حفاظتی و کووید-19، موانع ایمنی و کووید-19، حفاظت ایمنی و کووید-19، لایه‌ حفاظتی و کووید-19، فاکتورهای تاثیر گذار در کاهش کووید-19 و موارد مشابه اشاره کرد. یافته‌های کنترلی استخراج شده از هر مقاله به دو گروه "پیش از ابتلا به کرونا" و "پس از ابتلا به کرونا" تقسیم بندی شدند.

یافته‌ها

در مجموع 1149 مقاله دانلود و بعد از بررسی و تطبیق مقاله با کلید واژه‌ها 272 مقاله باقی و 877 مقاله حذف شد. بعد از پایش دقیق‌تر و بررسی متن کامل مقاله‌ها در مجموع تعداد 84 مقاله مطابق با معیارهای مطالعه باقی و 190 مقاله حذف گردید که از این تعداد 12 مقاله تکراری بود. رتبه اول و دوم بیشترین تعداد مطالعات انجام شده به ترتیب مربوط به کشور چین و آمریکا بود. تمامی راهکارهای کنترلی استخراج شده از مقالات در 7 گروه وسایل حفاظت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از تکنولوژی، آموزش، درس آموزی، عوامل جغرافیایی (دما، رطوبت نسبی،تابش فرابنفش)، گروه‌های حساس (کارگران خارجی، مشاغل ارائه خدمات ضرروی، کارکنان ضروری،کارکنان مسن) تقسیم‌بندی شدند. از بین این 7 گروه، فاصله گذاری اجتماعی، تکنولوژی، وسایل حفاظت فردی، درس آموزی، آموزش، گروه‌های حساس و عوامل جغرافیایی به ترتیب بیشترین تاثیرگذاری را در مقالات داشتند.

نتیجه‌گیری

بر اساس معیار پیش از ابتلا به کووید-19 و پس از ابتلا به کووید-19 نشان داده شد که در هر مرحله راهکارهای موجود جهت کاهش ابتلا و کنترل کووید-19 متنوع میباشد. نتایج نشان داد که در هر مرحله از شیوع کووید-19 امکان کنترل و پیشگیری از شیوع آن بین جمعیت وجود دارد. پیشنهاد میشود که مطالعات آینده روابط بین فاکتورهای موثر در پیشگیری و کنترل پاندمی کووید-19 و اهمیت و اولویت اجرای آنها بررسی شود.

کلمات کليدی

کووید-19، لایه های حفاظتی، کنترل و پیشگیری، پریزما، مطالعه سیستماتیک

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.