بررسی رفتار آکوستيکی و مورفولوژیکی جاذب های طبيعی ساخته شده از هسته ميوه مختلف با استفاده داده های تجربی و مدلسازی ساختاری ریاضی

محمدجواد شیخ مظفری ℗, ابراهیم تابان, علی خوانین ©

بررسی رفتار آکوستيکی و مورفولوژیکی جاذب های طبيعی ساخته شده از هسته ميوه مختلف با استفاده داده های تجربی و مدلسازی ساختاری ریاضی

کد: G-81625

نویسندگان: محمدجواد شیخ مظفری ℗, ابراهیم تابان, علی خوانین ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از مخرب‌ترین پیامدهای ناشی از رشد شهرنشینی و گسترش صنعتی شدن فرایندها، آلودگی صوتی می‌باشد. یکی از روش‌های کنترل صدا استفاده از جاذب‌های صوتی می‌باشد. استفاده از جاذب‌های طبیعی که عمدتا از مواد بازیافتی زیست تخریب پذیر ساخته می‌شوند روز به روز در حال گسترش است. هدف از این مطالعه ساخت و بررسی رفتار آکوستیکی جاذب‌های ساخته شده از هسته‌های میوه هلو، زردآلو، آلو، خرما و آلبالو میباشد.

روش کار

در این مطالعه از 5 هسته میوه هلو، زردآلو، آلو، خرما و آلبالو استفاده شد و نمونه‌هایی از هسته‌های خرد شده (در اندازه 16 میلی‌متر) و هسته‌های سالم در دو ضخامت 3 و 5 سانتی‌متر و با فاصله هوایی 2 و 4 سانتی‌متر ساخته شد. ساختار میکروسکوپیک و مورفولوژیک تمامی هسته‌ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی (FESEM) بررسی شد. ضریب جذب صوتی نمونه‌ها با لوله امپدانس در فرکانس‌های پایین (50 تا 500 هرتز) و فرکانس‌های میانی (250 تا 1600 هرتز) اندازه‌گیری و سپس با نوشتن کد در نرم افزار متلب با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی، ضریب جذب پیش‌بینی شده برای نمونه‌ها با مدل‌ JCA محاسبه گردید. سپس نتایج بدست آمده از لوله امپدانس و مدل ریاضی JCA با یکدیگر مقایسه گردید.

یافته‌ها

به طور کلی نمونه‌های ساخته شده از هسته خرد شده نسبت به نمونه‌های ساخته شده از هسته کامل عملکرد آکوستیکی بهتری داشتند. بالاترین و پایین‌ترین ضریب کاهش صوت (NRC) مربوط به هلو خرد شده در ضخامت 5 سانت (0/486) و هلو سالم در ضخامت 3 سانت (0/073) بود. بعد از هلو، هسته آلو خرد شده بالاترین NRC را داشت. تمامی نمونه‌های خرد شده در برخی از فرکانس‌های میانی (800 تا 1600 هرتز) ضریب جذبی در حدود 0/93 تا 0/99 از خود نشان دادند. مدل JCA نیز در پیشبینی ضریب جذب صوتی دقتی بالاتر از 90 درصد داشت و بخوبی ضریب جذب صوتی را پیشبینی کرد. با افزایش ضخامت، چگالی بالک و فاصله هوایی در پشت نمونه ضریب جذب صوتی نمونه افزایش پیدا کرد و پیک ضریب جذب به سمت فرکانس‌های پایین و میانی نیل پیدا کرد.

نتیجه‌گیری

جاذب‌های ساخته شده از مواد طبیعی می‌توانند جایگزین مناسبی برای نمونه‌های ساخته شده از مواد مصنوعی و بعضا سرطانی و ایجاد کننده مشکلات تنفسی و زیست محیطی باشند. ضریب جذب صوتی‌ نمونه‌ها به شکل، اندازه هسته و فرکانس بستگی دارد. استفاده از هسته میوه به عنوان جاذب صوت راه‌حلی بسیار موثر به منظور کاهش صوت و زمان بازآوایی در محیط کار است و از نظر اقتصادی و زیست محیطی بسیار موثر می‌باشد.

کلمات کليدی

جاذب صوتی، مدل جانسون-چمپوکس-آلار ، ضریب جذب آکوستیکی، لوله امپدانس

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.