An Investigation of Occupational Health Specialists’ Knowledge and Application of Pen-Paper Observational Methods for Ergonomics Assessment: A Mixed-Method Study

عبدالحمید تاجور ℗, علیرضا چوبینه ©, هادی دانشمندی

An Investigation of Occupational Health Specialists’ Knowledge and Application of Pen-Paper Observational Methods for Ergonomics Assessment: A Mixed-Method Study

Code: G-16308

Authors: عبدالحمید تاجور ℗, علیرضا چوبینه ©, هادی دانشمندی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

انتخاب وکاربرد صحیح روش ارزیابی ریسک ارگونومی یکی از مهمترین مراحل فرایند مدیریت ریسک ارگونومی در محیط های کاری محسوب می شود. برای این منظور فرد ارزیاب باید به نقاط قوت، نقاط ضعف و محدودیت های هر یک از روشهای ارزیابی ریسک ارگونومی توجه نماید.این مطالعه با هدف بررسی میزان آشنایی و کاربرد روش های ارگونومی مشاهده ای قلم-کاغذی توسط متخصصین بهداشت حرفه ای و تبیین عوامل موثر بر آنها انجام شد.

Method

این مطالعه، ترکیبی از دو مطالعه کمی و کیفی تحلیل محتوا بود و در دو فاز انجام شد. در فاز اول مطالعه پس از بررسی منابع علمی فارسی ،لیستی از روشهای مشاهده ای قلم کاغذی تهیه گردید سپس با استفاده از یک پرسشنامه ،میزان آشنایی و کاربرد روش های مشاهده ای قلم-کاغذی توسط افراد شرکت کننده در مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.جامعه آماری پژوهش در این فاز از مطالعه شامل 237متخصص بهداشت حرفه ای بود که به شیوه نمونه گیری هدفدار از نوع نمونه گیری فرد ماهر وارد مطالعه شده بودند.در فاز دوم مطالعه، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با افراد شرکت کننده در مرحله اول، به بررسی عوامل موثر بر انتخاب وکاربرد این روش ها پرداخته شد و مصاحبه¬ها تا حد اشباع داده ها انجام شدند.

Results

نتایج حاصل از فاز اول مطالعه حاکی از این بود که شرکت کنندگان از میان 34 روش مورد مطالعه با 13 روش آشنایی داشتند و فقط با 9 روش ارزیابی ریسک انجام داده بودند. از میان این 9 روش به ترتیب چهار روش RULA(95.4%) ،REBA(84.8%)،QEC(65.4%) و ROSA(54.9%) با اختلاف زیاد نسبت به سایر روش ها دارای بیشترین میزان کاربرد بودند. در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون از 25 روش دیگر استفاده نکرده اید همگی آنها بیان نمودند که اصلا این روش ها را نمی شناسند و تنها کمتر از 5 درصد آنها درمورد روش های Strain index، KIM ، ACGIH-HAL و MAPO بیان نمودند که با این 4 روش آشنایی دارند اما مهارت کافی برای استفاده از آنها را ندارندتجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه¬های انجام شده با شرکت¬کنندگان به شناسائی3 طبقۀ اصلی و 12 طبقۀ فرعی منجر شد. طبقه¬های اصلی شامل عوامل آموزشی، عوامل فردی و عوامل نظارتی بودند.

Conclusion

ارزیابان ایرانی از دانش کمی درباره انواع روش های مشاهده ای قلم کاغذی برخوردارند و اکثر آنها تنها از تعداد محدودی از این روشها، برای ارزیابی ریسک انواع وظایف کاری استفاده می کنند.با بازنگری و اصلاح محتوای کوریکولوم آموزشی، آموزش کاربردی شیوه های مشاهده ای به ارزیابان،نظارت صحیح و مستمر بر عملکرد افراد ارزیاب و برگزاری دوره های بازآموزی به صورت مدون و هدفمند می توان دانش و مهارت افراد ارزیاب را ارتقا داد.

Keywords

ارزیابی ریسک،روش های مشاهده ای قلم-کاغذی،مطالعه ترکیبی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.