Investigating the effect of exposure to hand-arm vibration and noise on the auditory attention in construction industry workers

سید حجت موسوی کردمیری ℗, محسن علی آبادی ©, رستم گلمحمدی, مریم فرهادیان, فائزه عباسی بلوچخانه

Investigating the effect of exposure to hand-arm vibration and noise on the auditory attention in construction industry workers

Code: G-57381

Authors: سید حجت موسوی کردمیری ℗, محسن علی آبادی ©, رستم گلمحمدی, مریم فرهادیان, فائزه عباسی بلوچخانه

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Physical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

از گذشته تا کنون کار با ابزارهای دستی مرتعش درصنایع بسیار رایج بوده است که از نظر بهداشت حرفه ای صدا و ارتعاشات مکانیکی ناشی از این ابزارها به دلیل صدمات وارده به انسان یک خطر شغلی محسوب می شود. در نتیجه برآن شدیم تا مطالعه ای باهدف بررسی تاثیر مواجهه مستقل و توام صدا و ارتعاش دست – بازو بر توجه شنوایی بپردازیم.

Method

اين مطالعه تجربی در سال 1401 بر روی 40 نفر کارگر ساختمانی انجام شد. در ابتدا این مطالعه دستگاه شبیه سازی کار با ابزاهای مرتعش ساختمانی طراحی و ساخته شد. سپس افراد با کسب معیارهای ورود از طریق چک لیست خود اظهاری طراحی شده و همچنین کسب امتیاز مناسب از سه پرسشنامه سلامت عمومی، نمره حساسیت به صدا و نمره نارسائی شناختی وارد مطالعه شدند. سپس جامعه مورد مطالعه در سه روزمتوالی به مدت 30 دقیقه در مواجهه با صدا (90 دسی بل)، ارتعاش دست- بازو (10 متر برمجذور ثانیه – فرکانس 31/5 هرتز) و مواجهه توام آنها قرار گرفتند. سپس از هر فرد در دو مرحله، قبل و بعد از هر بار مواجهه آزمون دایکوتیک اعداد جهت بررسی توجه شنوایی گرفته شد. نهایتا پس از جمع آوری اطلاعات، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 25 Spss و آزمون‌های Paired Sample T Test و Repeated Measurements ANOVA مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

Results

توضیحات نتایج آزمون دایکوتیک برای مجموع دو گوش و شاخص برتری طرفی نشان داد که اختلاف معنی داری بین میانگین امتیاز آزمون دایکوتیک اعداد جامعه مورد مطالعه قبل و بعد از مواجهه برای هر سه سناریو مشاهده گردید (p-value 0.05) . همچنین اختلاف میانگین امتیاز آزمون دایکوتیک اعداد برای مجموع دو گوش جامعه مورد مطالعه قبل و بعد از مواجهه منفی بوده است که این اختلاف منفی موید آن است که مجموع امتیازات آزمون دایکوتیک اعداد برای دوگوش بعد از مواجهه با صدا، ارتعاش و توام بصورت معناداری کاهش یافته است (p-value 0.05). علاوه بر این، شاخص برتری طرفی بعد از مواجهه با صدا، ارتعاش و توام بصورت معناداری افزایش یافته است که نشان دهنده آن است که گوش راست در تمامی سناریوها غالب بوده است. همچنین یافته های دیگر این مطالعه نشان داد که اختلاف میانگین سناریوهای مواجهه با صدا و مواجهه توام بر امتیازات دایکوتیک مجموع دو گوش اختلاف معناداری با همدیگر ندارند.

Conclusion

توضیحات نتایج مطالعه نشان داد اندازه اثر مواجهه با صدا بر سطح امتیازات توجه شنوایی بیشتر از ارتعاش دست-بازو بوده است و اثر اصلی مشاهده شده در مواجهه توام مربوط به صدا بوده است. درنتیجه در صنایع باید برای کاهش مواجهه با این دو عامل زیان آور محیط کار اقدامات کنترلی صورت گیرد.

Keywords

صدای شغلی، ارتعاش دست - بازو، توجه شنوایی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.