ارزیابی و بررسی تجربی کارایی دستگاه شبیه ساز ارتعاش دست و بازوی انسانی

سید حجت موسوی کردمیری ℗, محسن علی آبادی ©, رستم گلمحمدی, رامین بهرامی نصر, مریم فرهادیان, فائزه عباسی بلوچخانه

ارزیابی و بررسی تجربی کارایی دستگاه شبیه ساز ارتعاش دست و بازوی انسانی

کد: G-89601

نویسندگان: سید حجت موسوی کردمیری ℗, محسن علی آبادی ©, رستم گلمحمدی, رامین بهرامی نصر, مریم فرهادیان, فائزه عباسی بلوچخانه

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در مطالعاتی که بصورت میدانی در زمینه اثرات ارتعاش دست-بازو بر روی سلامت انسان انجام می شود عوامل مخدوش کننده وجود دارد که منجر به خطای داده ها می شود. درنتیجه برآن شدیم تا مطالعه ای در این زمینه با هدف ساخت سیمیلاتوری که بتواند ارتعاشات ناشی از ابزارهای دستی مرتعش صنعتی را در محیط آزمایشگاهی شبیه سازی کند، انجام دهیم.

روش کار

در این مطالعه ابتدا به بررسی نمونه های خارجی پرداختیم وسپس از نظرات اساتید، متخصصین شرکت ها که در زمینه ساخت دستگاه ها و ابزارهای مرتعش مشغول به فعالیت بودند جهت دریافت بهترین پیشنهادات با توجه امکانات و هزینه های موجود جهت ساخت دستگاه شبیه ساز ارتعاش دست-بازو که بتواند دستگاه های مرتعش دستی صنعتی مختلف را شبیه سازی انجام دهد، استفاده شد . در مرحله دوم این تحقیق مواد اولیه خام و تجهیزات مورد نیاز که از مرحله اول مشخص شد، تهیه گردید. سپس در مرحله سوم نقشه قسمت های مختلف این دستگاه توسط نرم افزار سالید ورک تهیه و نقشه های تعیین شده از قسمت های مختلف دستگاه به متخصصین جهت ساخت این امر برون سپاری شد. در مرحله آخر قطعات ساخته شده و اجزای تهیه شده از مراحل قبل در کنار هم مونتاژ گردید. بعد از ساخت کامل دستگاه اعتبار بخشی آن در آزمایشگاه صورت گرفته است.

یافته‌ها

در این مطالعه دستگاه شبیه ارتعاش دست و بازو بصورت یک شیکر الکترودینامیکی با ظرفیت 500 نیوتون، قابلیت تولید شتاب های مختلف ارتعاش در محدوده فرکانسی 500-1 هرتز و کنترل نیروی فشاری با دقت 0.2 کیلوگرم ساخته شد و در زوایای مختلف قابلیت تنظیم و چرخش دارد. علاوه بر آن، بر روی دستگاه ساخته شده میتوان دسته های مختلف ابزارهای مرتعش روتین مورد استفاده در صنعت را نصب نمود. همچنین در بررسی هایی که برای اعتبار بخشی این دستگاه صورت گرفت، نتایج نشان داد که از نظر تکرار پذیری در هر بار خاموش و روشن شدن دستگاه، شتاب و فرکانس ارتعاش تولیدی دقت (تکرار پذیری) بسیار خوبی دارد. همچنین صحت کار دستگاه هم از طریق دو دستگاه ارتعاش سنج موجود در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت و برای شرایط یکسان اعداد گزارش شده برای شتاب بسیار نزدیک و شبیه هم بوده است. برای فرکانس هم در تک فرکانس های مورد نظر تنظیم شده از روی دستگاه شبیه ساز، نتایج آنالیز فرکانسی دستگاه های ارتعاش سنج تغییرات هارمونی بسیارکمی نشان داده است.

نتیجه‌گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد دستگاه شبیه ساز ارتعاش دست-بازو ساخته شده می تواند ارتعاشات منتقله به دست با ماهیت های مختلف را شبیه سازی کند و از این طریق می توان به برآورد نسبی اثرات مختلف مواجهات حاد با ارتعاش دست-بازو و مطالعه تاثیر توأم آن با سایر عوامل زیان آورمحیط کار همانند صدا، گرما، پرتو و..... در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی پرداخت.

کلمات کليدی

ارتعاش دست و بازو، شبیه ساز ارتعاش دست و بازو

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.