ارزیابی حمل دستی بار به روش WISHA-Lifting Analysis در یکی از معادن سنگ آهن شهرستان سقز

وفا فیضی © ℗, اکرم سادات جعفری رودبندی, سلمان فرح بخش, فریدون فیضی, سید وحید اسماعیلی, علی آلبوغبیش

ارزیابی حمل دستی بار به روش WISHA-Lifting Analysis در یکی از معادن سنگ آهن شهرستان سقز

کد: G-49615

نویسندگان: وفا فیضی © ℗, اکرم سادات جعفری رودبندی, سلمان فرح بخش, فریدون فیضی, سید وحید اسماعیلی, علی آلبوغبیش

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

حمل دستی بار در محیط های کاری مختلف از جمله معادن اجتناب ناپذیر بوده و یکی از فاکتورهای موثر در بروز بیماری ها و اختلالات اسکلتی عضلانی خصوصا در ناحیه کمر می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی حمل دستی بار به به روش WISHA-Lifting Analysis در یکی از معادن سنگ آهن شهرستان سقز در سال 1400انجام گرفت.

روش کار

این مطالعه به صورت مقطی و در میان کارگران شاغل در یکی از معادن شهرستان سقز در سال 1400 انجام گرفت. به منظورجمع آوری داده ها با مراجعه حضوری به محل کار و مشاهده مستقیم وظایف مورد بررسی که شامل سریس کار، راننده دامپر، جوشکار،اپراتور سنگ شکن، راننده بیل مکانیکی، راننده لودر و انباردار بود، مشخصات دموگرافیک افراد و چک لیست ارزیابی حد مجاز بلند کردن دستی بار تکمیل شد. جمع آوری داده ها در مواقعی انجام شد که هیچ گونه اختلالی با انجام کار پرسنل نداشته تا افراد بتوانند نهایت همکاری را با فرد پژوهشگر داشته باشند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و تحلیلی از SPSS22 استفاده شد. همچنین در تمام موارد آنالیز آماری p0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

یافته‌ها

میانگین و انحراف معیار سن (49/7 ± 25/33 سال) و میانگین و انحراف معیار سابقه کار افراد (08/1 ± 15/2 سال) به دست آمد. بر اساس آنالیز انجام شده در مشاغل سرویس کاری و راننده دامپر وزن باری که افراد بلند می کردند بیش ازحد مجاز بلند کردن بار و در انباردار، اپراتور سنگ شکن، راننده بیل مکانیکی، راننده لودر و جوشکار وزن بار پایین تر از حد مجاز بلند کردن بار به دست آمد. بیشترین وزن بار اولیه در راننده دامپر و سرویس کار و کمترین این مقدار در راننده لودر به دست آمد. میزان چرخش تنه بیشتر از 45 درجه در راننده دامپر، سرویس کار، راننده لودر و جوشکار به دست آمد، در حالی که در سایر مشاغل مورد بررسی این میزان چرخش تنه مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری

در مشاغل سرویس کار و راننده دامپر بلند کردن بار بیش ازحد مجاز بلند کردن بار می باشد که این امر می تواند منجر به بیماری های مرتبط در این زمینه از جمله اختلالات اسکلتی عضلانی اندام های درگیر خصوصا کمر شود. انجام کار به شیوه سنتی و کمبود وسایل حمل بار، ناحیه بلند کردن کردن بار، تکرار و دفعات بلند کردن بار و پیچش تنه از عوامل موثر در مشاغل ارزیابی شده بود.

کلمات کليدی

حمل دستی بار، WISHA، ارزیابی ارگونومی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.