ارزیابی خستگی عضله به روش MFA در کارگران یکی از معادن سنگ آهن شهرستان سقز

وفا فیضی © ℗, اکرم سادات جعفری رودبندی, سلمان فرح بخش, فریدون فیضی, علی آلبوغبیش, سید وحید اسماعیلی

ارزیابی خستگی عضله به روش MFA در کارگران یکی از معادن سنگ آهن شهرستان سقز

کد: G-34251

نویسندگان: وفا فیضی © ℗, اکرم سادات جعفری رودبندی, سلمان فرح بخش, فریدون فیضی, علی آلبوغبیش, سید وحید اسماعیلی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

خستگی عضلانی یکی از مشکلات ارگونومیک کارکنان با فعالیت فیزیکی بالاست که در دراز مدت میتواند سبب اختلالات اسکلتی عضلانی، از کار افتادگی و کاهش کیفیت کار گردد. MFA به عنوان یک تکنیک ارزیابی عملکردی کار شناخته می شود که جهت توصیف ناراحتی های عضلانی و فیزیکی کارگران استفاده می شود. هدف از این پژوهش ارزیابی خستگی عضله به روش MFA در کارگران یکی از معادن سنگ آهن شهرستان سقز می باشد.

روش کار

این مطالعه به صورت مقطعی و در میان پرسنل شاغل در یکی از معادن سنگ آهن شهرستان سقز در سال1400 انجام شد. جمع آوری داده ها به صورت حضوری و مشاهده مستقیم با استفاده از فرم ارزیابی خستگی عضله انجام گرفت. در این روش تمام نواحی بدن شامل گردن، شانه، پشت (کمر)، بازو/ آرنج، مچ / دست/ انگشتان، پا/ زانو، مچ پا/ پا / انگشتان مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از ارزیابی هر اندام به صورت عدد سه رقمی و با استفاده از سطح تلاش، تکرار تلاش و مدت زمان انجام وظیفه به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و تحلیلی از SPSS22 استفاده شد. همچنین در تمام موارد آنالیز آماری p0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

یافته‌ها

میانگین و انحراف معیار سن (49/7 ± 25/33 سال) و میانگین و انحراف معیار سابقه کار افراد (08/1 ± 15/2 سال) به دست آمد. در این پژوهش 7 مورد وظایف شامل جوشکاری، سرویس کاری، برشکاری، تمیزکاری، رانندگی، اپراتور اتاق کنترل و اپراتوراتاق باسکول مورد مشاهده و آنالیز قرار گرفتند. بیشترین میزان تکرار حرکات در قسمت گردن اپراتور اتاق کنترل و کمترین آن در قسمت مچ پا/ پا / انگشتان فرد راننده به دست آمد. در میان وظایف مورد بررسی 8 درصد از پوسچرها دارای سطح خستگی عضله بسیار بالا در قسمت گردن در وظایف جوشکاری و بازوها/ آرنج، مچ/دست / انگشتان و شانه ها در وظایف تمیزکاری به دست آمد.همچنین 57 درصد از پوسچرها سطح خستگی متوسط و 35 درصد از پوسچرها سطح خستگی پایین را به خود اختصاص دادند.

نتیجه‌گیری

تعیین و طبقه بندی سطح خستگی عضلات در مشاغل مختلف یکی از روش های کاهش جراحات، آسیب های ناشی از کار و بروز اختلالات اسکلتی عضلانی است. در این راستا به منظور کاهش ریسک های ناشی از تجمع خستگی عضلانی در اندام ها، کاهش مدت زمان تلاش مداوم و یا تکرار تلاش از جمله مداخلات ارگونومیکی در این زمینه می باشد.

کلمات کليدی

خستگی عضله، ارزیابی ارگونومیکی، معادن ، MFA

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.