مطالعه وضعیت کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با ویژگی های فردی: مطالعه موردی در رانندگان تاکسی شهر سردشت

مریم عشوری, مامند بابلی نیا ©, شکیبا باباخانی, ادریس سلطانی ℗, رامین رحمانی

مطالعه وضعیت کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با ویژگی های فردی: مطالعه موردی در رانندگان تاکسی شهر سردشت

کد: G-31970

نویسندگان: مریم عشوری, مامند بابلی نیا ©, شکیبا باباخانی, ادریس سلطانی ℗, رامین رحمانی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

کیفیت زندگی کاری به عنوان یکی از مولفه های مهم سازمانی، نقش قابل توجهی در ارتقای بهره وری و سایر مولفه های مثبت سازمانی دارد. رانندگان تاکسی در معرض عوامل مختلفی هستند که ممکن است کیفیت زندگی کاری آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطالعه، وضعیت کیفیت زندگی کاری و عوامل فردی موثر بر آن در رانندگان تاکسی های شهری بررسی شده است.

روش کار

نوع مطالعه حاضر مقطعی بود. این مطالعه با حضور 176 راننده تاکسی شاغل در شهر سردشت (آذربایجان غربی) انجام شد. رانندگانی که حداقل 2 سال سابقه کاری داشته و فاقد مشکلات حاد روانشناختی بودند به شرکت در مطالعه دعوت شدند. از آن جا که شرکت در مطالعه اختیاری بود، رضایت آگاهانه از رانندگان اخذ شد. از یک پرسشنامه دو قسمتی حاوی اطلاعات فردی و سوالات استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون استفاده شد. این پرسشنامه 8 بعد از کیفیت زندگی کاری (شرایط کار ایمن و بهداشتی، فرصت رشد، توسعه قابلیت های انسانی و ...) را می سنجد. به کمک نسخه 24 نرم افزار SPSS و بهره گیری از روش های آمار توصیفی و تحلیلی، داده ها آنالیز شد. سطح معناداری آزمون ها نیز 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها

میانگین سن و سابقه کار رانندگان در این مطالعه به ترتیب 7/98 ± 36/72 و 8/25 ± 15/52 سال بود. بیشتر رانندگان متأهل بوده و از نظر سطح تحصیلات در گروه دارای سطح تحصیلات زیر دیپلم قرار داشتند. وضعیت نمایه توده بدنی رانندگان نشان داد که در بیشتر آن ها این مقدار از 25 (محدوده طبیعی) بیشتر بوده و همچنین معلوم شد اغلب رانندگان مصرف سیگار نداشتند. میانگین نمره کل کیفیت زندگی کاری برابر با 17/92 ± 79/02 بود. در خصوص برخی از ابعاد کیفیت زندگی کاری بین رانندگان به تفکیک وضعیت تأهل، مصرف سیگار و نمایه توده بدنی تفاوت معناداری مشاهده شد. این در حالی است که نمره کل کیفیت زندگی کاری به تفکیک عوامل فردی، به جز در مورد مصرف سیگار، تفاوت معناداری نداشت.

نتیجه‌گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که وضعیت کیفیت زندگی کاری رانندگان تاکسی های شهری سردشت در سطح متوسط قرار داشت؛ برخی از ابعاد کیفیت زندگی کاری با عوامل فردی در ارتباط بود. توصیه می شود در آینده، مطالعات وسیع تری به منظور شناسایی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری رانند گان تاکسی های شهری و بهبود آن انجام شود.

کلمات کليدی

کیفیت زندگی کاری، راننده تاکسی، سردشت

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.