Effect of noise on emotional intelligence and emotional cognitive regulation: role of noise annoyance

روح اله فلاح مدواری, ارغوان ابرچی, ریحانه سفیدکار, فریدون لعل, حمیده بیدل , مهدی جعفری ندوشن © ℗

Effect of noise on emotional intelligence and emotional cognitive regulation: role of noise annoyance

Code: G-93762

Authors: روح اله فلاح مدواری, ارغوان ابرچی, ریحانه سفیدکار, فریدون لعل, حمیده بیدل , مهدی جعفری ندوشن © ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Physical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

مواجهه صوتی در صنایع و معادن با پیامد های شنیداری و غیر شنیداری مختلفی همراه است. تاکنون اثرات روانی و روانشناختی صدا در مطالعات مختلفی تأیید شده است. یکی از مهم ترین پاسخ های ذهنی افراد در مواجهه با صدا، آزردگی صوتی می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر صدا بر هوش هیجانی و تنظیم شناختی هیجانی با نقش میانجی آزردگی صوتی می‌باشد.

Method

مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی می‌باشد. این مطالعه در سال 1400 بر روی کارگران یک معدن سرب انجام شد. در این مطالعه کلیه کارگران برای شرکت در مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. پس از بررسی معیار های مطالعه در نهایت 58 نفر از کارگران وارد مطالعه شدند. به منظور سنجش مواجهه صوتی از روش دزیمتری مطابق با استاندارد ISO6912:2009 استفاده شد. همچنین میزان آزردگی صوتی کارگران با استفاده از مقیاس ISO 15666 ارزیابی شد. همچنین از پرسشنامه های هوش هیجانی (EIS) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون من ویتنی، همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری تعمیم یافته (GSEM) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در نسخه 22 نرم افزار SPSS انجام شد.

Results

در این مطالعه میانگین (انحراف معیار) سن و سابقه کار کارگران به ترتیب برابر با (7/10) 35/78 و (5/23) 10/87 بود. 67/2 درصد از کارگران نوبت کار بودند. نتایج آنالیز داده ها نشان داد هوش هیجانی و تنظیم شناختی هیجان رابطه معناداری با سطح تحصیلات و وضعیت نوبت کاری کارگران دارند (P0.05). نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین تراز معادل صوت و آزردگی صوتی رابطه معناداری وجود دارد (P0.05). نتایح مدل نشان داد مواجهه صوتی به طور مستقیم بر آزردگی صوتی اثر دارد. همچنین مواجهه صوتی به طور غیر مستقیم از طریق آزرگی صوتی بر هوش هیجانی و تنظیم شناختی هیجان تأثیر دارد (P0.05). با افزایش هر واحد آزردگی صوتی میانگین نمره هوش هیجانی و تنظیم شناختی هیجان به ترتیب 19/0 و 17/0 کاهش می‌یافت.

Conclusion

به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد مواجهه صوتی به طور غیر مستقیم بر هوش هیجانی و تنظیم شناختی هیجان تأثیر دارد. با توجه به اثرات روانشناختی صدا اجرای برنامه حفاظت شنوایی در معادن توصیه می‌شود. همچنین به منظور روشن شدن دقیق روابط متغیرها انجام مطالعات در صنایع مختلف با حجم نمونه بالاتر پیشنهاد می‌گردد.

Keywords

تراز معادل صوت، آزردگی صوتی، هوش هیجانی، تنظیم شناختی هیجان

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.