مطالعات ده سال اخیر ارگونومی در پایگاه‌های فارسی چه بود؟

آمنه رضایی ℗, ریحانه صادق پور, زهرا کوثری, سیف اله غریب ©

مطالعات ده سال اخیر ارگونومی در پایگاه‌های فارسی چه بود؟

کد: G-16294

نویسندگان: آمنه رضایی ℗, ریحانه صادق پور, زهرا کوثری, سیف اله غریب ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

متخصصان ایمنی و بهداشت می دانند که عدم رعایت ارگونومی سبب افزایش خستگی و اختلالات اسکلتی عضلانی و کاهش بازده نیروی انسانی، افزایش میزان غیبت کارکنان و در نهایت کاهش اثربخشی، کارآیی و بهر‌ه‌وری سازمان می‌گردد. اما این واژه برای بسیاری از مدیران و مهندسان، کارکنان و دیگر جوامع کاری ایرانی غریب و ناآشنا می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی مقالات فارسی‌زبان حیطه ارگونومی در دهه ی 90 هجری شمسی بود.

روش کار

در این پژوهش مروری ابتدا 907 مطالعه فارسی با کلید واژه های "ارگونومی، مهندسی فاکتور های انسانی، بیومکانیک شغلی، ارگونومی شناختی، اختلالات اسکلتی عضلانی از پایگاه های علمی : SID,Magiran, civilica, Iranmedex, Irandoc جمع آوری شدند و پس از حذف مقالات با درنظر گرفتن فاکتور های کیفی، مقالات مشابه و نامرتبط در نهایت 80 مقاله باقی ماندند که از آنها به عنوان داده های اولیه پژوهش حاضر استفاده شد. این مقالات در قالب یک فایل Excel و SPSS بر اساس متغیرهای عنوان، نویسندگان، وابستگی سازمانی، چکیده، کلیدواژه، تعداد بازدید و نام پایگاه دسته‌بندی شدند. سپس با خوانش متن کامل مقالات و چکیده ها، حیطه ی های مختلف مانند روش های شناسایی، ارزیابی، کنترل، صنعت یا شغل مورد بررسی، زمینه مورد مطالعه، مدل اندازه‌گیری، استاندارد های به کار رفته در مطالعه، نوع مقاله (پژوهشی یا مروری بودن)، تعداد بازدید از مقاله و وابستگی سازمانی به عنوان متغیرهای مورد بررسی مطالعه در نظر گرفته شدند.

یافته‌ها

از میان مقالات موجود، 87.75 درصد مقالات در دسته مطالعات تحقیقی، 1.25 درصد در دسته مطالعات مروری و 10% باقی‌مانده در دسته مقالات ترویجی و نامه به سردبیر قرار گرفتند. 77.5 درصد از مقالات در زمینه ارگونومی فیزیکی، 22.5 درصد در زمینه ارگونومی شناختی و 27.5 درصد مقالات در زمینه ارگونومی سازمانی بودند. بر اساس یک دسته‌بندی دیگر، 41.25 درصد مقالات در حیطه مداخلات ارگونومی، 68.75 درصد مقالات در حیطه ارزیابی، 12.5 درصد مقالات در حیطه شناسایی و 25 درصد مقالات در حیطه اثرات ارگونومی بر اختلالات اسکلتی-عضلانی قرار داشتند. همچنین 98.75% مقالات به‌صورت ژورنالی و در مجلات به چاپ رسیده بودند، در حالی‌که سهم مقالات کنفرانسی تنها 1.25% بود. مطالعات بسیارکمی در خصوص استاندارد های بین المللی ارگونومی انجام شده بود. لازم به‌ذکر است مجله ارگونومی (فصلنامه انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران) بیشترین تعداد مقاله را منتشر کرده بود.

نتیجه‌گیری

نتایج نشان داد توجه بیشتر مطالعات ارگونومی به زبان فارسی در دهه گذشته در حیطه ی ارگونومی فیزیکی و مرتبط با اختلالات اسکلتی عضلانی بوده و توجه کمتری به ارگونومی سازمانی نظیر کار تیمی و ساختار های سازمانی شده بود در این بین مطالعات مداخله ای و اثر بخشی آنها نیز کمتر صورت گرفته است. معرفی استاندارد های مختلف ارگونومی در مقالات فارسی می تواند برای متخصصان و مدیران کمک کننده باشد.

کلمات کليدی

ارگونومی، اختلالات اسکلتی عضلانی، مداخله، ارزیابی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.