بررسی اثرات ارتعاش انسانی بر عملکرد فیزیکی دست و ناتوانی اندام فوقانی در رانندگان ماشین های معدنی

محسن علی آبادی ©, رامین رحمانی ℗, ابراهیم درویشی, مسعود شفیعی مطلق, مریم فرهادیان, ندا مهدوی, هوشیار محمد زاده

بررسی اثرات ارتعاش انسانی بر عملکرد فیزیکی دست و ناتوانی اندام فوقانی در رانندگان ماشین های معدنی

کد: G-38541

نویسندگان: محسن علی آبادی ©, رامین رحمانی ℗, ابراهیم درویشی, مسعود شفیعی مطلق, مریم فرهادیان, ندا مهدوی, هوشیار محمد زاده

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

مواجهه با ارتعاش انسانی، به دو صورت مواجه تمام بدن و مواجهه دست - بازو یکی از عوامل زیان آور شغلی بسیار مخاطره زا برای رانندگان ماشین های معدنی است که می تواند عوارض گوناگونی داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثرات مواجهه با ارتعاش بر عملکرد فیزیکی دست و ناتوانی اندام فوقانی در رانندگان ماشین های معدنی انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که بر روی 65 نفر از رانندگان ماشین های معدنی شاغل در یکی از معدن های سنگ آهن استان کردستان صورت گرفت. رانندگان به روش سرشماری و با اخذ رضایت آگاهانه وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه استاندارد DASH برای ارزیابی ناتوانی بازو، شانه و دست استفاده شد. مواجهه با ارتعاش تمام بدن و دست - بازو با استفاده از دستگاه ارتعاش سنج مدل 106 شرکت Svantek اندازه گیری شد. همچنین، عملکرد فیزیکی دست رانندگان به کمک سنجش قدرت چنگش، آزمون چابکی پگبورد و نیز، تست مونوفیلامانت ارزیابی شد. دادها به کمک آزمون های مقایسه میانگین و ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS نسخه 21 در سطح معناداری 0.05 تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها

میانگین سن و سابقه کار رانندگان حاضر در این مطالعه به ترتیب 9/62 ± 42/59 و 8/02 ± 14/27 سال بود. میانگین شتاب ارتعاش تمام بدن و دست - بازو به ترتیب 0/23 ± 1/00و 0/68 ± 2/46 متر بر مجذور ثانیه بود. در خصوص عملکرد فیزیکی دست نتایج نشان داد که قدرت چنگش و همچنین چابکی دست رانندگان نسبت به گروه شاهد کمتر بود (0/05P). همچنین معلوم شد که بیش از نصف رانندگان دارای مشکل خفیف در اندام فوقانی بودند. نتایج آزمون مونوفیلامانت نشان داد که حس لامسه در همه رانندگان در محدوده طبیعی قرار داشت. به کمک ، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد تنها ارتعاش تمام بدن در حضور سایر متغیرهای پیشبین، بر روی امتیاز ناتوانی اندام های فوقانی (بازو، شانه و دست) اثرگذار بود (0/05P).

نتیجه‌گیری

بیشتر از نصف رانندگان دارای مشکل خفیفی در بازو، شانه و دست خود بودند. عملکرد فیزیکی دست در رانندگان کمتر از مقدار متناظر در گروه شاهد بوده و ارتعاش تمام بدن اثر معناداری بر ناتوانی اندام فوقانی داشت. انجام مطالعات بیشتر برای شناسایی سایر عوامل موثر بر عملکرد فیزیکی دست و ناتوانی اندام فوقانی توصیه می شود.

کلمات کليدی

چابکی دست، قدرت چنگش، ارتعاش، راننده کامیون، اندام فوقانی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.