مطالعه استرس شغلی رانندگان اتوبوس های شهری در مواجهه روزانه با صدا و ارتعاش

رامین رحمانی ℗, محسن علی آبادی ©, رستم گلمحمدی, محمد بابامیری, مریم فرهادیان

مطالعه استرس شغلی رانندگان اتوبوس های شهری در مواجهه روزانه با صدا و ارتعاش

کد: G-01435

نویسندگان: رامین رحمانی ℗, محسن علی آبادی ©, رستم گلمحمدی, محمد بابامیری, مریم فرهادیان

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

رانندگان اتوبوس با عوامل زیان آوری از قبیل صدا و ارتعاش مواجهه دارند که ممکن است منجر به افزایش سطح استرس شغلی در آن ها شود. استرس شغلی دارای عوارض مختلفی است. این مطالعه با هدف ارزیابی استرس شغلی رانندگان اتوبوس های شهری در مواجهه روزانه با صدا و ارتعاش انجام شده است.

روش کار

پژوهش حاضر به صورت مقطعی در بازه زمانی تیر و مرداد سال 1399 انجام شد. جامعه آماری شامل 103 نفر از رانندگان اتوبوس های شهری همدان بود. نمونه گیری به روش تصادفی و با درنظر گیری داشتن حداقل یک سال سابقه کاری و نداشتن شغل دوم انجام شد. شرکت در این مطالعه، اختیاری بود. یکی از مسیرهای جابه جایی مسافر به صورت تصادفی انتخاب شده و با استفاده از دستگاه های Svan 104 و Svan 106 مواجهه روزانه رانندگان اتوبوس با صدا و ارتعاش تمام بدن و دست - بازو اندازه گیری شد. همچنین به منظور سنجش استرس شغلی از پرسشنامه استاندارد فیلیپ ال رایس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نسخه 24 نرم افزار SPSS در سطح معناداری0.05 کمک گرفته شد.

یافته‌ها

میانگین سن و سابقه کار رانندگان به ترتیب 6/73±42/48 و 5/01±11/85 سال بوده و میانگین شاخص توده بدنی نیز 2/91±26/09 بود. همه رانندگان (100 درصد) متاهل بودند. بیشتر از نصف رانندگان (54/4 درصد) دارای تحصیلات دیپلم یا بالاتر بودند. از نظر وضعیت مصرف سیگار نیز نتایج نشان داد که اکثر رانندگان (86/4 درصد) مصرف سیگار نداشتند. میانگین مواجهه رانندگان با صدا برابر با 3/51±79/50 دسی بل و میانگین شتاب معادل ارتعاش تمام بدن و دست-بازو به ترتیب برابر با 0/16±0/62 و 0/06±0/44 متر بر مجذور ثانیه بود. بیشتر رانندگان (87/4 درصد) دارای استرس شغلی شدید بودند. بین امتیاز استرس شغلی و مواجهه با صدا همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. در حالی که مواجهه با ارتعاش تمام بدن و دست –بازو، همبستگی معناداری با امتیاز استرس شغلی نداشت.

نتیجه‌گیری

با توجه به بالا بودن شیوع استرس شغلی شدید در بین رانندگان اتوبوس های شهری و همبستگی معناداری که بین مواجهه با صدا و استرس شغلی مشاهده شد توصیه می شود که با سرویس های دوره ای و جایگزینی اتوبوس های فرسوده، تدابیری برای کاهش سطح مواجهه رانندگان با صدا اندیشیده شود.

کلمات کليدی

استرس شغلی، صدا، ارتعاش تمام بدن، ارتعاش دست-بازو، رانندگان اتوبوس

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.