Investigating the concentration of iron and manganese fumes particles caused by welding

سارا کریمی زوردگانی, فاطمه پری دخت © ℗, شیوا سوری

Investigating the concentration of iron and manganese fumes particles caused by welding

Code: G-93502

Authors: سارا کریمی زوردگانی, فاطمه پری دخت © ℗, شیوا سوری

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Toxicology

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

جوشکاری یک فرایند متداول است که از گرما یا قوس الکتریکی برای جوش دادن فلزات استفاده می کند. مواجهه با فیوم های ناشی از جوشکاری به طور بالقوه منجر به بیماری های مختلف می شود به همین دلیل مطالعه حاضر باهدف تعیین غلظت ذرات فیوم های آهن و منگنز ناشی از جوشکاری انجام شد.

Method

این مطالعه به صورت تجربی انجام شد. یک محفظه از جنس فولاد گالوانیزه به ابعاد 20*30*30جهت اندازه گیری غلظت فیوم ناشی از جوشکاری و سایز ذرات در منبع ساخته شد. قطعه مورد استفاده یک قطعه نبشی بود که به صورت رایج از آن در صنعت استفاده می شود.سپس با توجه به روش NIOSH 7300غلظت فیوم های آهن در ناحیه تنفسی فرد جوشکار با استفاده از پمپ نمونه بردار فردی کالیبره شده مدل SKC Universal Air Sampling Pump 224-PCTX8 ساخت کشور انگلستان بادبی L/min2.5 در مدت زمان 15min با فلیتر غشایی استر سلولزی (MCE) نمونه برداری انجام شد همچنین سایز ذرات با استفاده از کسکید ایمپکتور اندازه گیری شد. در نهایت فلیتر ها توسط دستگاه طیف سنج پلاسمای جفت شده القائی (Inductively Coupled Plasma – Atomic Emission Spectrometer)(ICP) مورد آنالیز قرار گرفتند.

Results

نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد که غلظت فیوم های آهن و فیوم های منگنز تولید شده در فرایند جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود پوششدار) (SMAW) (Shielded metal arc welding با استفاده از الکترود پوشش دار آهن 3 میلی متری و جریان الکتریکی 200 آمپر در منبع به ترتیب 3045μg/m3 و 642μg/m3 بدست آمد. همچنین غلظت فیوم های آهن و فیوم های منگنز ناشی از جوشکاری در ناحیه تنفسی به ترتیب برابر است با 0.322mg/m3 و 0.046mg/m3 بود.بیشترین سایز ذرات فیوم های جوشکاری به ترتیب در پلیت D کسکید ایمپکتور که نزدیک به خروجی است (0.25 میکرومتر) سپس پلیت A (2.5 میکرومتر ) و بعد پلیت C (0.5 میکرومتر) و کمترین سایز ذرات فیوم های جوشکاری در پلیت B ( 1میکرومتر ) بدست آمد.

Conclusion

با توجه به نتایج تجربی بدست آمده، غلظت ذرات آهن و منگنز در ناحیه تنفسی کمتر از حد مجاز مواجهه شغلی هشت ساعته ( 5mg/m3 برای آهن و 0.2mg/m3 برای ذرات منگنز) تعیین شده توسط انجمن متخصصان بهداشت صنعتی آمریکا(ACGIH )برای فرد جوشکار است .با این حال رعایت اقدامات کنترلی، مهندسی و مدیریتی لازم است.

Keywords

ذرات آهن، جوشکاری ، ذرات منگنز ، فیوم های جوشکاری

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.