شیوع کمر درد شغلی در کارکنان صنعت چاپ و ارتباط آن با عوامل فردی و شرایط محیط کار و شاخص توانایی شغلی

ملیحه هاتفی پور, مرضیه بلجی کنگرلو ℗, علیرضا دهدشتی ©, مجید میر محمد خانی

شیوع کمر درد شغلی در کارکنان صنعت چاپ و ارتباط آن با عوامل فردی و شرایط محیط کار و شاخص توانایی شغلی

کد: G-90684

نویسندگان: ملیحه هاتفی پور, مرضیه بلجی کنگرلو ℗, علیرضا دهدشتی ©, مجید میر محمد خانی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

کمردرد از شایعترین اختلالات اسکلتی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه است. اجرای وظایف در حین کار در وضعیت های بدنی پر تنش احتمال خطر آسیب های شغلی از جمله درد در ناحیه تحتانی کمر را افزایش می دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع کمردرد شغلی و ارتباط آن با ریسک فاکتور های فردی و محیطی و توانایی شغلی به تفکیک وظایف شغلی در بین کارکنان صنعت چاپ افست تهران انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی- تحلیلی در مقطع زمانی 6 ماهه نخست سال 1399 اجرا شده است. نمونه مورد پژوهش شامل 220 نفر از کارکنان شاغل در کارخانه چاپ افست با حداقل 1 سال سابقه کاری بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه شاخص توانایی انجام کار (WAI) جهت تعیین تعادل بين نياز كار و توانايي انجام كار و نوردیک جهت تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی استفاده گردید. پرسشنامه نوردیک مشتمل بر دو بخش است که بخش اول آن مربوط به اطلاعات دموگرافیک کارکنان و بخش دوم آن اظهار ناراحتی در 9 ناحیه از بدن در طی 12 ماه گذشته است که با توجه به هدف مطالعه تنها سوالات ناحیه کمردرد توسط پاسخ دهندگان تکمیل شد. آمارهای توصیفی و ضرایب همبستگی پیرسون به منظور مقایسه سطح توانایی شغلی و کمردرد ناشی از اختلالات اسکلتی- عضلانی و ارزیابی ارتباط با یکدیگر به کار برده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار آمار SPSS نسخه 24 با سطح معنی داری 05/0 P-Value انجام شد.

یافته‌ها

میانگین و انحراف معیار سنی کارکنان مورد مطالعه 6/7 ± 80/38 سال و محدوده سنی 69-22 سال بود. طبق نتایج افراد بالای 40 سال (29 درصد) و سابقه کاری بیشتر از 20 سال (35 درصد) دارای توانایی شغلی عالی بودند. به طور کلی بیش از نیمی از کارکنان مورد مطالعه (5/62 %) احساس کمردرد شغلی را در حد بالا گزارش نمودند. بیشترین میزان فراوانی کمردرد شغلی در میان کارکنان بخش صحافی (8/77 %) و کمترین میزان شدت توزیع (4/29 %) در میان کارکنان بخش انبار تعیین گردید (01/0=P). نتایج آزمون آنالیز واریانس و Chi-Square نشان داد که بین متغیر های کمر درد (01/0= p) و توانایی شغلی (001/0 p) با وظیفه شغلی ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین نتایج آزمون همبستگیPearson نشان داد که بین سطح توانایی شغلی کارگران مورد مطالعه و میزان شدت کمردرد (001/0 p) همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. با کاهش توانایی شغلی افراد احتمال اینکه پاسخ دهندگان میزان شدت کمر درد بالاتری را گزارش دهند بیشتر بوده است.

نتیجه‌گیری

نتایج مطالعه حاضر لزوم افزایش آگاهی از طریق برگزاری دوره های آموزشی، شناسایی و کنترل ریسک فاکتور های ایجاد کننده کمردرد کارکنان مورد مطالعه به منظور تقویت شیوه های مناسب و ایجاد انگیزه در اتخاذ اقدامات پیشگیرانه مناسب نسبت به کاهش شیوع کمردرد و افزایش توانایی شغلی به منظور پیشگیری از خروج زودرس کارکنان از کار را نشان داد.

کلمات کليدی

کمردرد، اختلالات عضلانی اسکلتی، شاخص توانایی کار، صنعت چاپ

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.