بررسی ارتباط بین سلامت عمومی، رضایت شغلی و بهداشت حرفه‌ای درکارکنان شرکت کشت صنعت و دامپروری مغان

مهدی اجارودی © ℗, زهرا عزیزپور

بررسی ارتباط بین سلامت عمومی، رضایت شغلی و بهداشت حرفه‌ای درکارکنان شرکت کشت صنعت و دامپروری مغان

کد: G-73804

نویسندگان: مهدی اجارودی © ℗, زهرا عزیزپور

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

نیروی انسانی ارزشمندترین منبع هر سازمانی می باشد. سلامت عمومی و رضایت شغلی از مهم ترین مفاهیم مرتبط با منابع انسانی در هر سازمانی به شمار می رود که افزایش رضایت شغلی سبب افزایش بهره وری، سلامت روانی و تحقق اهداف سازمانی می شود. در این راستا بهداشت حرفه ای به عنوان علم مرتبط با سلامت کار در هر سازمانی مطرح است.

روش کار

این پژوهش به بررسی ارتباط بین سلامت عمومی، رضایت شغلی و عوامل موثر بر بهداشت حرفه‌ای (ارگونومی، ایمنی و محیط زیست) در 120 نفر از کارکنان شرکت کشت صنعت و دامپروری مغان با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد رضایت شغلی (JDI – 55 سوالی)، سلامت عمومی (GHQ – 28 سوالی) و همچنین پرسشنامه محقق ساخته بهداشت حرفه‌ای (20 سوالی) می‌پردازد. علاوه بر این ویژگی‌های جمعیت شناختی (دموگرافیکی) گروه نمونه تحقیق نظیر سن، جنس، وضعیت استخدام، سطح تحصیلات، میزان حقوق دریافتی ماهانه و ... با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، از آمار استنباطی (t دو گروه مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیری) استفاده گردید. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سلامت عمومی، رضایت شغلی و بهداشت حرفه‌ای درکارکنان شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان انجام گرفت.

یافته‌ها

مشارکت کنندگان در این تحقیق شامل (62نفر) یعنی 4/53 درصد پاسخ دهندگان مرد و (54 نفر) یعنی 5/46 درصد پاسخ دهندگان زن بودند. نتایج به دست آمده نشان داد كاركنان زن از رضایت بیشتری نسبت به كاركنان مردبرخوردار می باشند. كاركنان «مجرد و متاهل» به یك میزان از سلامت عمومی، رضایت شغلی و بهداشت حرفه‌ای برخوردار هستند. رضایت شغلی در نمونه‌های «آموزش دیده» بالاتر از نمونه‌های «آموزش ندیده» است. تفاوت معنی داری بین كاركنان شاغل در «بخش‌های ستادی و عملیاتی» از لحاظ سلامت عمومی، رضایت شغلی و بهداشت حرفه‌ای وجود ندارد. ارتباط مثبت معنی داری بین «سن، تحصیلات، حقوق و بهداشت حرفه‌ای» و ارتباط معنی داری بین «سابقه كار» با «سلامت عمومی» , بین «سن، تحصیلات، سابقه كار، حقوق، بهداشت حرفه‌ای و سلامت عمومی» با «رضایت شغلی» كاركنان در سطح 01/0 = α , بین «سن، تحصیلات، سابقه كار، حقوق، رضایت شغلی و سلامت عمومی» با «بهداشت حرفه‌ای» كاركنان در سطح 01/0 = α مشاهده می شود.

نتیجه‌گیری

ین سه متغیر سلامت عمومی، رضایت شغلی و بهداشت حرفه‌ای، ارتباط معناداری وجود دارد. بنابراین به علت اهمیت متغیرهای روانشناختی و تاثیر آنها بر رعایت بهداشت حرفه‌ای، پیشنهاد می گردد انجام این گونه تحقیقات در سطح صنایع افزایش یابد و با استفاده از نتایج حاصل از آن، بتوان به رعایت هر چه بیشتر و بهتر مسائل مرتبط با بهداشت حرفه‌ای دست یافت و در نتیجه میزان حوادث در صنایع، كاهش، میزان كارایی كاركنان و بهره

کلمات کليدی

رضایت شغلی، سلامت عمومی، بهداشت حرفه‌ای

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.