شناسایی مخاطرات و ارزیابی ریسک یک پروژه پیمانکاری نفت و گاز با استفاده از روش FMEA

علی اکبر ایمانی ℗, طیبه خسروی ©

شناسایی مخاطرات و ارزیابی ریسک یک پروژه پیمانکاری نفت و گاز با استفاده از روش FMEA

کد: G-78541

نویسندگان: علی اکبر ایمانی ℗, طیبه خسروی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

به منظور پیشگیری از بروز حوادث گوناگون در صنایع مختلف و حفظ نیروی انسانی و تجهیزات، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک امری ضروری است. مدیریت ریسک های ایمنی، از جمله مهم ترین اقداماتی است که در پروژه های بزرگ ساختمانی باید انجام شود. هدف مدیریت ریسک، شناسایی منشأ ریسک ها و عدم قطعیت ها، اثرات آن ها و ارائه پاسخ مدیریتی مناسب به این ریسک ها است.

روش کار

در این پژوهش به علت کاربرد روش FMEA در صنایع گوناگون، خصوصا در صنعت ساخت و ساز و نیز ارزیابی ریسک هر چه دقیق تر و لحاظ شدن پارامتر قابلیت کشف و شناسایی ریسک (Detection)، از این روش استفاده شده است. این روش دارای توانایی قابل توجهی در اولویت بندی ریسک های گوناگون است. روش FMEA یک روش استقرایی است یعنی از جزء به کل حرکت می کند. FMEA بر روی شرایط تأکید دارد در حالی که برخی از دیگر روش های ارزیابی ریسک بر روی رویداد ها تأکید دارد. این روش اجزای سیستم را تجزیه و تحلیل کرده و شرایط اجزا را به شرایط سیستم ارتباط می دهد و نقص اجزا را به منظور تعیین اثر آن بر روی سیستم پیگیری می کند. هدف FMEA تعیین علت های ایجاد نقص در سیستم ها و ارائه راهکارهایی برای کاهش و یا حذف نقص های شناسایی شده در جهت افزایش قابلیت اطمینان فرایند می باشد. با استفاده از سه مولفه شدت، احتمال و قابلیت کشف، می توان RPN (عدد ریسک) را حساب کرد: RPN=S×O×D

یافته‌ها

در این مطالعه، تعداد خطرات بالقوه شناسایی شده در این پروژه پیمانکاری 123 مورد بود که در جدول آورده شد و شامل 114 ریسک ایمنی و بهداشتی و 9 ریسک زیست محیطی بود. از این تعداد، 13.82 درصد موارد در سطح قابل قبول و 43.9 درصد در سطح متوسط و 42.48 درصد در سطح غیر قابل قبول قرار گرفت. طبق نتایج حاصل از پژوهش صورت گرفته، بالاترین عدد اولویت ریسک (RPN) مربوط به سرطان ناشی از تشعشعات یونیزه (گاما) حین رادیوگرافی، برخورد جرثقیل به نفرات ناشی از حرکت جرثقیل حین باربرداری و واژگونی جرثقیل حین باربرداری تعلق دارد. همچنین کمترین عدد اولویت ریسک به سرطان ناشی از مواجهه با پرتوهای UV و IR حین جوش کاری، سرطان ریه ناشی از استنشاق فیوم حاصل از جوش کاری و نیز لیز خوردن و سقوط ناشی از وجود آب حین کار در فضای محصور مربوط می شود. همچنین بیشترین تعداد ریسک شناسایی شده مربوط به واحد جوش کاری و برش کاری (با 22 ریسک) و کمترین تعداد ریسک شناسایی شده مربوط به واحد رادیوگرافی (با 1 ریسک) است.

نتیجه‌گیری

در این مطالعه، تعداد خطرات بالقوه شناسایی شده در این پروژه پیمانکاری 123 مورد بود که در جدول آورده شد و شامل 114 ریسک ایمنی و بهداشتی و 9 ریسک زیست محیطی بود. از این تعداد، 42.48 درصد موارد در سطح قابل قبول و 43.9 درصد در سطح متوسط و 13.82 درصد در سطح غیر قابل قبول قرار گرفت.

کلمات کليدی

ارزیابی ریسک، FMEA، عدد RPN

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.