بررسی تأثیر استقرار سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OH&S) بر شاخص‌های عملکردی ایمنی و بهداشتی: یک مطالعه 5 ساله از صنعت ریخته‌گری

عظیم کریمی ©, امین بابایی پویا, غالب منصوری, رضا اسمعیلی, فاطمه امینایی ℗

بررسی تأثیر استقرار سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OH&S) بر شاخص‌های عملکردی ایمنی و بهداشتی: یک مطالعه 5 ساله از صنعت ریخته‌گری

کد: G-59371

نویسندگان: عظیم کریمی ©, امین بابایی پویا, غالب منصوری, رضا اسمعیلی, فاطمه امینایی ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

ارزیابی عملکرد سیستم‌های مدیریتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران است . معیار موفقیت سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مانند سایر سیستم‌های مدیریتی، ارزیابی بازخورد آن می‌باشد. این مطاله با هدف بررسی تاثیر استقرار سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت شغلی بر شاخص‌های عملکردی ایمنی و بهداشتی قبل و بعد از استقرار آن در یکی از صنایع ریخته‌گری در استان اصفهان انجام گرفت.

روش کار

این پژوهش از نوع مداخله‌ای و نیمه‌تجربی است که در یک صنعت ریخته‌گری استان اصفهان انجام گردید. در این مطالعه به منظور بررسی میزان تاثیر استقرار این سیستم مدیریتی با استفاده از بهره‌گیری از مطالعات گذشته و نظر متخصصین در مجموع 11 فاکتور موثر و 21 شاخص قابل اندازه‌گیری در دو حیطه شاخص‌های کنشی و واکنشی شناسایی و فرمول محاسباتی آنها تهیه گردید. پس از آن با تصمیم مدیریت شرکت و همراهی یک تیم متخصص برنامه ریزی و اقدامات لازم در راستای استقرار سیستم‌ مدیریت ایمنی و بهداشتی برای صنعت مورد بررسی انجام گرفت. سپس به منظور ارزیابی اثربخشی استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشتی بر این شاخص‌ها در صنعت مورد مطالعه، شاخص‌های مذکور در 5 سال متوالی، از یکسال قبل از استقرارOHSAS 18001:2007 تا یکسال بعد از استقرار ISO 45001:2018 پایش، محاسبه و نتایج آنها با استفاده از آزمون‌های آماری با هم مقایسه شد.

یافته‌ها

میانگین ضریب تکرار حوادث در سال‌های 94 و 95 در مقایسه با سال‌های 96، 97 و 98 به میزان 58 درصد کاهش داشته است که از نظر آماری این مقدار کاهش معنادار است. میانگین ضریب شدت حوادث و ضریب شدت تکرار حوادث در سال‌های 94 و 95 در مقایسه با سال‌های 96، 97 و 98 به ترتیب میزان 74 و 70 درصد کاهش داشته است که از نظر آماری معنادار است. وضعیت شاخص مرتبط به عوامل مکانیکی در 5 سال متوالی نشان داد که در سه ابتدای استقرار سیستم مذکور ارزیابی ریسک ناقص انجام شده بود اما بعد از دو سال از استقرار سیستم عدد شاخص ارزیابی ریسک به 100 درصد رسید و سه بعد از آن نیز پایدار گزارش شده است. در شاخص‌های عوامل شیمیایی و فیزیکی از جمله: شاخص‌های فیوم، ذرات، صدا، تنش‌های حرارتی، روشنایی و پرتو بهبودی نداشته‌اند. شاخص‌های ارگونومی بطور معناداری بهبود پیدا کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

استقرار سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای تاثیر زیادی در بهبود شاخص‌های حوادث،کنترل ریسک، استفاده از وسایل حفاظت فردی، آموزش و تعهد و رهبری داشتند. در مجموع استقرار سیستم‌های مدیریتی می‌تواند به سازمان در شناسایی، نگهداشت و ارتقاء شاخص‌های عملکردی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کمک موثر نماید و مسیر بهبود مسمتر در سازمان را ارتقا بخشد.

کلمات کليدی

مدیریتی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، صنعت ریخته‌گری، OHSAS، ISO45001

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.