طراحی و اعتبار سنجی یک روش غربالگری جهت شناسایی افراد مستعد حادثه در صنعت

عظیم کریمی ©, احسان اله حبیبی, فاطمه امینایی ℗, رضا اسمعیلی

طراحی و اعتبار سنجی یک روش غربالگری جهت شناسایی افراد مستعد حادثه در صنعت

کد: G-04983

نویسندگان: عظیم کریمی ©, احسان اله حبیبی, فاطمه امینایی ℗, رضا اسمعیلی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از اصلی‌ترین و پرچالش‌ترین موضوعات کشورهای صنعتی، موضوع سلامت نیروی کار در حوزه‌های حوادث شغلی است. بررسي آمار و ارقام حوادث نشان مي‌دهد كه، پراكندگي حوادث در اشخاص در معرض خطر يكنواخت نبوده و در شراط مساوي سه چهارم از حوادث براي يك چهارم از افراد در معرض خطر اتفاق مي‌افتند. این مطالعه با هدف طراحی و اعتبار سنجی یک پرسشنامه جهت غربالگری افراد مستعد حادثه در صنعت انجام گرفت.

روش کار

این یک مطالعه روانسجی بود که در گام نخست با مطالعه پژوهش‌های قبلی فاکتورهای موثر در وقوع حوادث شغلی شناسایی گردید و برای سنجش هر فاکتور سوالاتی طراحی شد تا یک ابزار کار اولیه طراحی گردد. پس از گذراندن چندین مرحله در خصوص استاندارد نمودن سوالات طراحی شده در نهایت به منظور اعتبار سنجی ابزار طراحی شده مراحل زیر انجام گرفت. ابتدا برای تعیین روایی محتوایی و صوری ابزار ساخته شده از پانل خبرگان و محاسبه شاخص روایی محتوایی به همراه شاخص نسبت روایی محتوایی استفاده گردید. در مرحله بعدی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ پایایی ابزار مورد بررسی قرار گرفت. سپس روایی سازه و روایی معیار ابزار طراحی شده به ترتیب، با استفاده از شاخص‌های نیکویی برازش مدل و تعیین حساسیت و ویژگی ابزار مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS و Amos نسخه 22 استفاده گردید.

یافته‌ها

در مرحله اول به منظور ارزیابی فاکتورهای موثر بر وقوع حوادث شغلی به طور خود گزارشی ابتدا یک پرسشنامه 195 سئوالی طراحی شد. در مرحله بررسی روایی صوری و محتوایی ابزار طراحی شده، 13 آیتم حذف، 15 آیتم اصلاح و 79 آیتم در هم ادغام و تبدیل به 14 آیتم شدند. در مرحله تعیین پایایی ابزار طراحی شده، آلفای کرونباخ جهت تعیین سازگاری درونی پرسشنامه 86/. بدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرم افزار Amos نشان داد که شاخص‌های برازش مدل ارائه شده در حد قابل قبول بودند (99/. CFI=، 96/.GFI =، 066/.RMSEA=، 022/.RMR= ). آزمون T مستقل نشان داد، میانگین نمره افراد حادثه‌دیده بطور معنی‌داری بیشتر از میانگین نمره افراد حادثه‌ندیده است که نشان ‌دهنده جهت‌گیری درست پرسشنامه طراحی شده با یک ملاک معتبر (بالا بودن میزان نمره) است.

نتیجه‌گیری

نتایج حاصل از تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که بین مدل ارائه شده و داده‌های میدانی همخوانی مناسبی برقرار است. پایایی و روایی سازه نشان داد که پرسشنامه طراحی شده برای غربالگری افراد مستعد حادثه یک روش روا و مناسب است. استفاده از این ابزار به منظور سطح بندی ریسک فردی می‌تواند در جایی دهی افراد براساس میزان ریسک مشاغل به مدیریت منابع انسانی و مدیریت ایمنی سازمان کمک موثری نماید.

کلمات کليدی

حوادث شغلی، ایمنی، غربالگری ایمنی، استعداد حادثه پذیری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.