ارزیابی روشنایی بیمارستان و ارتباط آن با کیفیت خواب، عملکرد، سلامت، ایمنی و ارگونومی کارکنان در طول همه‌گیری COVID-19

مسعود شفیعی مطلق, مریم کریمی © ℗, رستم گلمحمدی, محسن علی‌آبادی, مریم فرهادیان, جلال رضایی

ارزیابی روشنایی بیمارستان و ارتباط آن با کیفیت خواب، عملکرد، سلامت، ایمنی و ارگونومی کارکنان در طول همه‌گیری COVID-19

کد: G-47851

نویسندگان: مسعود شفیعی مطلق, مریم کریمی © ℗, رستم گلمحمدی, محسن علی‌آبادی, مریم فرهادیان, جلال رضایی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

تامین روشنایی مطلوب در محیط‌های کاری بیمارستان‌ها عامل مهم و تاثیرگذاری در جلوگیری از بروز خطای انسانی، پیشگیری از حوادث و افزایش هوشیاری کادر درمان است. باتوجه‌به حساسیت شغلی کادر درمان و به‌کارگیری حداکثر کارایی آنان در شرایط بحرانی کنونی به علت شیوع ویروس کویید ۱۹ این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین شرایط روشنایی و رضایت کارکنان از روشنایی، عملکرد، سلامت، کیفیت خواب، ایمنی و ارگونومی در کارکنان شیفت بیمارستان انجام شد.

روش کار

این مطالعه بر روی 121 نفر از کارکنان شیفت خدمات درمانی در 13 بخش بیمارستان در سال ۱۴۰۰ انجام شد. روشنایی ایستگاه‌های کاری بر اساس استاندارد انجمن مهندسی روشنایی آمریکای شمالی (IESNA) و توسط لوکس‌متر کالیبره شده مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر شدت روشنایی، سایر عوامل کمی و کیفی روشنایی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی ذهنی روشنایی از یک پرسش‌نامه معتبر که شامل 29 سوال در 7 بخش با پاسخ‌های بین 0 تا 10 لیکرت بود استفاده شد. این پرسش‌نامه جنبه‌های روشنایی از جمله رضایت کاربر از شرایط روشنایی، تأثیر روشنایی بر عملکرد، سلامت، ایمنی و ارگونومی را ارزیابی می‌کند. این پرسش‌نامه در مجموع 100 امتیاز داشت. کیفیت خواب با شاخص کیفیت خواب پیتسبورگ (PSQI) اندازه‌گیری شد. این پرسش‌نامه 7 امتیاز برای توصیف کلی کیفیت خواب، تأخیر در به ‌خواب رفتن، مدت زمان، کارایی خواب معمولی، اختلالات خواب، استفاده از داروهای خواب‌آور، اختلال عملکرد در طول روز و نمره کلی می‌دهد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که حدود ۳/۳۳ درصد از ایستگاه‌های کاری دارای شرایط روشنایی نامطلوب هستند. حداقل و حداکثر شدت روشنایی در ایستگاه‌های کاری به ترتیب ۶۷/۱۱۱ و 460 لوکس بود. حداقل و حداکثر درخشندگی در ایستگاه‌های کاری به ترتیب 3 و 143 ca⁄m^2 بود. یکنواختی توزیع نور در ۱/۴۷درصد از ایستگاه های کاری نامطلوب بود که باعث ایجاد سایه های ناخواسته در سطح کار می شد.حدود 70 درصد از شرکت‌کنندگان سطوح روشنایی بالا را گزارش کردند و حدود 11 درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که روشنایی نامطلوب محل کار باعث خستگی بصری آنان می‌شود. ۵/۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان کیفیت خواب ضعیفی را گزارش کردند. بین ارزیابی ذهنی روشنایی توسط شرکت‌کنندگان و ارزیابی عینی روشنایی همبستگی معنی‌داری وجود داشت (001/0P ،۶۶۹/۰ = r). نتایج نشان می‌دهد که بین کیفیت خواب شرکت‌کنندگان و ارزیابی ذهنی روشنایی رابطه معنی‌داری وجود دارد (001/0P ،۵۸۰/۰- = r). میزان روشنایی، دمای رنگ، استفاده از نور روز، لامپ سالم، چیدمان یکنواخت لامپ‌ها و درخشندگی سطوح بر عملکرد، سلامت، کیفیت خواب، ایمنی و ارگونومی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی تأثیر می‌گذارد.

نتیجه‌گیری

این مطالعه تلاش کرده است تا بینش عمیق‌تری نسبت به فاکتورهای اساسی در روشنایی ایستگاه‌های کاری بیمارستان ها ارائه کند. توصیه می‌شود برای اکثر ایستگاه‌های کاری بیمارستان حداقل روشنایی 300 لوکس ارائه گردد. تامین روشنایی کیفی و کمی بهینه در بیمارستان باعث بهبود کیفیت خواب، سلامت، ایمنی و ارگونومی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به‌ویژه در طول همه‌گیری کووید-۱۹ می‌شود.

کلمات کليدی

روشنایی، کیفیت خواب، عملکرد، ایمنی.

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.