طراحي، اجرا و ارزشيابي بخش آلاينده هاي شيميايي محيط كار و سلامت در برنامه درسي آلاينده ها و سلامت رشته پزشكي عمومي

حامد آقائي © ℗, امير الماسي, محبوبه خرسندي, محمد جواد قنادزاده, راحله سلطاني, فاطمه عزيزي سليمان

طراحي، اجرا و ارزشيابي بخش آلاينده هاي شيميايي محيط كار و سلامت در برنامه درسي آلاينده ها و سلامت رشته پزشكي عمومي

کد: G-68541

نویسندگان: حامد آقائي © ℗, امير الماسي, محبوبه خرسندي, محمد جواد قنادزاده, راحله سلطاني, فاطمه عزيزي سليمان

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

آلاينده¬هاي محيط كار باعث بيماري و مرگ¬و¬مير كارگران مي¬شود. با توجه به تاثير اين عوامل بر سلامت، نياز به طراحی برنامه¬هاي درسي مناسب در خصوص آنها در رشته¬هاي مرتبط با سلامت مشهود است. با توجه به اينكه پزشكان عمومي يكي از اركان ارائه خدمات سلامت در جامعه مي¬باشند، این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشيابي بخش آلاينده¬هاي شيميايي در برنامه درسي آلاينده¬ها و سلامت رشته پزشكي عمومي در دانشگاه علوم پزشكی اراک طراحي شد.

روش کار

بمنظور تدوين برنامه¬ريزی آموزشی از مدل کرن استفاده شد. در ابتدا نيازسنجی برنامه درسی انجام شد. بدين منظور سرفصل رشته پزشكی عمومی از نظر محتواي مرتبط با آلاينده¬هاي شيميايي محيط كار و سلامتي مورد بررسي قرار گرفت. پس از جمع¬آوري اطلاعات در رابطه با وضع موجود در کوریكولوم، با استفاده از روش دلفی و طراحي سوالاتي، نيازسنجی از متخصصين و خبرگان و همچنين از فارغ التحصيلان رشته پزشكی عمومی شاغل و دانشجويان دو سال آخر انجام شد. پاسخ¬هاي مرحله قبل بررسی شد و ليست توانمندي¬هاي مورد انتظار استخراج و در اختيار 10 نفر از صاحب نظران قرار گرفت و توانمندي¬هایی که توافق كامل در مورد آنها وجود داشت مشخص شدند. بر اساس توانمندي¬هاي استخراج شده، برنامه درسی نوشته شد. پس از تصويب دوره آموزشی در شوراي آموزشی دانشگاه در دوره فيزیوپات به صورت یک ماهه اجرا و در پایان دوره ارزشيابی انجام شد. براي ارزشيابي جامع نیز از برنامه مدل کرک پاتریک استفاده شد.

یافته‌ها

برنامه درسی بر اساس نیازسنجی و سند توانمندی های مورد انتظار دانش آموختگان دکتری پزشکی عمومی در ارتباط با آلاینده های شیمیایی محیط کار و سلامت طراحی شد و طرح دوره و طرح درس ها نوشته شد. اهداف در سه حیطه شناختی، عاطفی و مهارتی تنظیم شدند. با توجه به اینکه این مطالعه در دوران همه گیری کرونا انجام شد، محتوای آموزشی بصورت مجازی و براساس استانداردهای آرمان تهیه شد. براي هر جلسه یک محتواي آموزشی 35 تا 40 دقيقه اي بر اساس طرح درس آماده شد. دانشجویان شرکت کننده در مطالعه دانشجویان دوره فیزیوپاتولوژی پزشکی و اکثرا خانم و مجرد بودند. هر دوره نیز شامل 25 نفر دانشجو و در مجموع 50 دانشجو در مطالعه شرکت کردند. اکثر دانشجویان از برگزاری دوره و محتوای آموزشی و شیوه برگزاری آن رضایت داشتند. نمره آزمون پایان دوره نیز به طور معنی داری بیشتر از نمره پیش آزمون بود.

نتیجه‌گیری

نتایج این پژوهش منجر به تهیه برنامه درسی و محتوای آموزشی آلاینده ها و سلامت برای دانشجویان پزشکی عمومی شد که اثربخشی خود را تا سطح دوم کرک پاتریک نشان داد. می توان از نتایج این پژوهش برای بازنگری برنامه درسی پزشکی عمومی و یا بعنوان یک دوره آموزشی و مکمل برای این رشته استفاده کرد.

کلمات کليدی

كوريكولوم، آلاينده هاي صنعتي، مدل کرن

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.