ارزیابی ریسک سرطان زایی و غیر سرطان زایی مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار (BTEX) در یکی از پالایشگاه های جنوب ایران

بهمن پورحسن, زهرا بيگ زاده © ℗, حامد معتمدي نِژاد

ارزیابی ریسک سرطان زایی و غیر سرطان زایی مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار (BTEX) در یکی از پالایشگاه های جنوب ایران

کد: G-80315

نویسندگان: بهمن پورحسن, زهرا بيگ زاده © ℗, حامد معتمدي نِژاد

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

مواجهه شغلی با برخی ترکیبات شیمیایی من جمله ترکیبات آلی فرار (VOCs)، می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها همچون سرطان شود. پالایشگاه گاز یکی از محیط هایی است که در آن عوامل شیمیایی مختلفی مانند VOCها وجود دارد. این مطالعه به منظور ارزیابی خطرات سرطان‌زایی و غیرسرطان‌زایی مواجهه شغلی با BTEX در یک پالایشگاه گاز با استفاده از روش توسعه‌یافته توسط آژانس حفاظت از محیط‌زیست (USEPA) انجام شد.

روش کار

این مطالعه مقطعی در یکی از پالایشگاه های گاز ایران انجام شد. بدین ترتیب، در ابتدا گروه های شغلی به گروه های دارای مواجهه همسان (SEGs) تقسیم شدند. غلظت BTEX در ناحیه تنفسی کارگران با استفاده از روش 1501 انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH 1501) اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل نمونه ها از دستگاه گاز كروماتوگرافي مجهز به آشكار ساز جرمی (GC/MS) استفاده گردید. تمام ترکیبات BTEX با استفاده از روش EPA و بر اساس مواجهه طولانی مدت تحت ارزیابی خطر غیر سرطان زایی قرار گرفتند. علاوه براین، در بین این ترکیبات، ریسک سرطان زایی بنزن و اتیل بنزن نیز محاسبه گردید. تکنیک شبیه سازی مونت کارلو برای تجزیه و تحلیل خطرات سرطان زا و غیر سرطان زا و حساسیت تجزیه و تحلیل استفاده شد.

یافته‌ها

غلظت بخارات BTEX به طور قابل توجهی کم بود. طبق استاندارد احتیاطی EPA، خطر سرطان زایی قرار گرفتن در معرض بنزن در میان اکثر گروه های شغلی (به جز گروه شغلی HSE) غیرقابل قبول بود (ریسک 0.0001). در گروه های حرفه ای نگهداری و فرآیند، خطر سرطان زایی تخمین زده شده قرار گرفتن در معرض اتیل بنزن بالا بود (ریسک 0.0001). ضریب خطر (HQ) برای تولوئن، اتیل بنزن و زایلن، در همه گروه‌های شغلی زیر یک بود، اما HQ محاسبه‌شده برای بنزن، در همه گروه‌های شغلی به جز گروه شغلی HSE، بالاتر از یک بود که غیرقابل قبول است. بر اساس تجزیه و تحلیل حساسیت، غلظت مواجهه بیشترین تأثیر را بر خطرات سرطان‌زایی و غیر سرطان‌زایی BTEX در تمامی گروه‌های شغلی داشت.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، اجرای اقدامات کنترلی از اهمیت بالایی برخوردار است. با این وجود، اجرای استراتژی های کنترل خطر سرطان زایی بر اساس شرایط عملیاتی بسیار چالش برانگیز است. با این حال، به شدت توصیه می شود که کنترل های فنی و اداری، از جمله سیستم کنترل با راندمان بالا، کاهش انتشار تجهیزات تولیدی و آموزش منظم پرسنل اجرا شود.

کلمات کليدی

مواجهه شغلی، ارزيابي ريسك بهداشتي، BTEX، شبيه سازي مونت كارلو

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.