تعیین شیوع افت شنوایی ناشی از سروصدا و عوامل مرتبط با آن در نیروی کار ایرانی: یک مطالعه مرورساختاریافته و متاآنالیز

آرزو سماک امانی, سیاوش اعتمادی نژاد, سیده سلاله رمضانی, سید احسان سمائی © ℗

تعیین شیوع افت شنوایی ناشی از سروصدا و عوامل مرتبط با آن در نیروی کار ایرانی: یک مطالعه مرورساختاریافته و متاآنالیز

کد: G-51392

نویسندگان: آرزو سماک امانی, سیاوش اعتمادی نژاد, سیده سلاله رمضانی, سید احسان سمائی © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

درصد قابل توجهی از نیروی کار ایرانی در معرض خطر بالای ابتلا به ONIHLهستند. مطالعات اولیه متعددی شیوع ONIHL را در نیروی کار ایرانی مورد ارزیابی قرار دادندکه تنوعی از مقدار شیوع راگزارش می‌‌کنند. از ترکیب نمودن نتایج مطالعات اولیه با بهره گیری از مرورسیستماتیک و متاآنالیز می‌تواند شواهد ارزشمندی از شیوع ONIHL ارایه نماید. لذا با توجه به مطالب اشاره شده هدف مطالعه حاضر برآورد شیوع ONIHL در نیروی کار ایرانی بااستفاده متاآنالیز می‌باشد.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز برروی مطالعات اولیه چاپ شده در مورد ONIHL در ایران است که به روش مرور مقالات موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین PubMed، Scopus و Google Scholar انجام شد. همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی از جمله SID، Magiran، IranMedex ، Irandoc،Medlib و تمامی مقالات مشاهده ای بدون محدودیت سنی و جنسیتی فارسی و انگلیسی منتشرشده داخلی مرتبط با موضوع، بدون محدودیت زمانی تا 1سپتامبر 2021 مورد بررسی قرار گرفت. پس از تعیین معیارهای گردآوری داده های متون بر اساس هدف پژوهش انتخاب و طبقه بندی شده و برای غربالگری و استخراج مطالعات مربوطه از نرم افزار EndNote استفاده شد. پس از فیلتر شدن مقالات پژوهشی مرتبط با موضوع در 3 مرحله کیفیت مقالات با استفاده از چک‌لیستNOS مربوط به مطالعات مقطعی مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از بررسی توافق بین نتایج حاصل ارزیابی کیفیت، در نهایت 26 مقاله وارد مرحله تجزیه‌وتحلیل شد. پس از وارد کردن داده‌ها در نرم‌افزار Stata ver.16 ناهمگنی بین مطالعات بااستفاده ازآزمون I2بررسی شدو آنالیز داده‌ها با اسـتفاده از متاآنالیز مدل اثرات تصادفی انجام شد.

یافته‌ها

از نظر جنسیت، تمام کارگران مورد بررسی مرد وکلیه مقالات از نوع توصیفی-تحلیلی-مقطعی (Cross-sectional) بودند. ابزار مورد بررسی در تعیین NIHL در تمامی مطالعات اودیومتری تون خالص بود. در این مطالعه نتایج تعداد 26 مطالعه اولیه پس از ارزیابی کیفیت، با 85685 نمونه وارد متاآنالیز شد. شیوع NIHL در بین مطالعات اولیه از 9.%12 تا 5.%60 متغیر بوده است. نتایج مطالعات اولیه با استفاده از روش مدل اثر تصادفی ترکیب شد که میزان شیوع ONIHL در کارگران ایرانی برابر(28.40 ،10.29CI:%95 ) 69/34 درصد برآورد شد. بر اساس نتایج آنالیز حساسیت، تاثیر هر یک از مطالعات اولیه بر برآورد کلی متفاوت نبوده است. با توجه به وجود هتروژنیته بالا بین نتایج مطالعات اولیه(001.0P-value ،1.3841Q:، 3%.99:I-squared) نتایج آنالیز زیرگروه بر اساس نوع شغل افراد شرکت کننده در دوگروه کارگران فعال در صنعت و کارگران فعال در سیستم حمل و نقل انجام نشان داد که نوع شغل قادر به شناسایی منشا هتروژنیته نبود. همچنین اثرات متغیرهای سال انتشار (859.0P-value:)، سن (363.0P-value:)و سابقه کار (750.0P-value:)روی شیوع NIHL با استفاده از متارگرسیون از نظر آماری قابل ملاحظه نبوده است.

نتیجه‌گیری

براساس نتایج، ONIHL به عنوان یک major public health occupational problem در ایران است. این نتایج جدا از اینکه الزام اقدامات سریع پیشگیرانه و کنترلی را منعکس می‌کند، می‌تواند توجه صاحبان فرآیند و سیاستگزاران مرتبط با حوزه سلامت نیروی کار ایران را برای پیشگیری، کنترل زودهنگام افت شنوایی ناشی از سروصدا، برنامه ریزی و قانون‌گذاری جدید برای تغییر الگوی شیوع ONIHL را نیز برانگیزد.

کلمات کليدی

افت شنوایی ناشی از سروصدا، بیماری های شغلی، شیوع، سروصدا

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.