ارزیابی میزان مواجهه کارگران با ذرات معلق در یک صنعت کاشی در سال 1400

پوریا احمدی جلال دهی ℗, حسین عباسلو, نسیم فرحمند درو, مهدیه کاوه ©

ارزیابی میزان مواجهه کارگران با ذرات معلق در یک صنعت کاشی در سال 1400

کد: G-52710

نویسندگان: پوریا احمدی جلال دهی ℗, حسین عباسلو, نسیم فرحمند درو, مهدیه کاوه ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

سالانه میلیونها نفر در اثر آلاینده های هوا جان خود را از دست میدهند. در صنعت کاشی و سرامیک به علت ماهیت فرآیند و مواد، کارگران در معرض مواجهه با غلظتهای مختلفی از ذرات معلق هستند که منجر به ایجاد بیماریهای متعددی از جمله مشکلات تنفسی در آنها میگردد. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی میزان مواجهه کارگران با ذرات معلق در بخشهای مختلف یک صنعت کاشی و سرامیک در سال 1400 انجام پذیرفت.

روش کار

این مطالعه به صورت توصیفی - تحلیلی در 7 واحد مختلف یک شرکت کاشی و سرامیک شامل سنگ شکن، آماده سازی، لعاب سازی، پرس، خط لعاب، کوره و بسته بندی در سال 1400 انجام پذیرفت. در مجموع 68 کارگر در این واحدها در شیفت های مختلف مشغول به کار بودند. نمونه های هوا به منظور بررسی ذرات معلق موجود به روش 0600 نایوش در منطقه تنفسی تعدادی از کارگرانی که برای نمونه برداری انتخاب شده بودند انجام پذیرفت. تجهیزاتی که برای نمونه برداری استفاده گردید شامل پمپ نمونه برداری SKC به همراه سیکلون و فیلتر PVC بود. از سوی دیگر، آنالیز نمونه ها به روش گراویمتری انجام پذیرفت. همچنین به علت نامتعارف بودن شیفت های کاری، از روش بریف و اسکالا برای تعدیل مقادیر TLV بهره برده شد.

یافته‌ها

این مطالعه نشان داد که میزان مواجهه کارگران در واحد آماده سازی و تهیه بدنه (6/8 میلی گرم بر مترمکعب) بیشتر از سایر واحدها بوده است به طوریکه این افراد با بیش از 4 برابر حد مجاز ذرات معلق در مواجهه بوده اند. پس از این واحد، میانگین مواجهه در بخشهای سنگ شکن، لعاب سازی، پرس، خط لعاب، کوره و بسته بندی به ترتیب برابر با 16/2، 54/4، 2/7، 09/2، 43/1، 81/6 میلی گرم بر متر مکعب بوده است. بر همین اساس، با مقایسه مقادیر مواجهه با غلظت استاندارد آن (86/1 میلی گرم بر متر مکعب) مشخص گردید که در تمامی واحدهای بررسی شده به غیر از واحد کوره، کارگران در معرض مواجهه با غلظت ذرات معلق بالاتر از حد مجاز بوده اند.

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه کارگران شش واحد این مجموعه در معرض مواجهه با غلظتی بالاتر از حد استاندارد هستند، اقدامات کنترلی متناسب به منظور پیش گیری از بروز عوارض نامطلوب بایستی مد نظر قرار گیرد. این اقدامات می تواند شامل اصلاحات مهندسی، مدیریتی و فراهم کردن لوازم حفاظت فردی با کیفیت باشد. پایش دوره ای این واحدها بعد از انجام مداخلات مورد نظر بایستی صورت پذیرد تا از اثرگذاری مناسب آنها اطمینان حاصل گردد.

کلمات کليدی

ذرات معلق، مواجهه، کاشی، نمونه برداری، هوا

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.