تاثیر فاکتور های شغلی/ فردی بر شکست شناختی با تاکید بر نقش میانجی استعداد حادثه پذیری

میلاد عباسی, سعید یزدانی راد, محسن فلاحتی , محدثه بیات مرزیجرانی, نگار صفرپور خطبه سرا © ℗

تاثیر فاکتور های شغلی/ فردی بر شکست شناختی با تاکید بر نقش میانجی استعداد حادثه پذیری

کد: G-34206

نویسندگان: میلاد عباسی, سعید یزدانی راد, محسن فلاحتی , محدثه بیات مرزیجرانی, نگار صفرپور خطبه سرا © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

شکست های شناختی ممکن است منجر به اعمال و رفتارهای نا ایمن شود و نقش برجسته ای در ایجاد حوادث شغلی داشته باشد. با توجه به این که شکست شناختی می تواند تحت تاثیر فاکتور های شغلی/ فردی و استعداد حادثه پذیری باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر فاکتور های شغلی/ فردی بر شکست شناختی با تاکید بر نقش میانجی استعداد حادثه پذیری انجام شد.

روش کار

این مطالعه مقطعی بر روی ۱۶۴ نفر از کارگران مرد بالای ۲۵ سال شرکت کشت و صنعت قند کارون انجام شد. جهت گرد آوری اطلاعات مورد نیاز در راستای اهداف مطالعه از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه شکست های شناختی، پرسشنامه استعداد حادثه پذیری، پرسشنامه شخصیت آیزنک، مقیاس رضایت شغلی و پرسشنامه بار کاری ناسا استفاده شد. پرسشنامه ها در طول زمان استراحت در هر سه شیفت کاری توسط کارگران تکمیل گردید. برای دستیابی به نتایج قابل اعتماد، افراد با سابقه کمتر از یک سال، افراد دارای بیماری های روانی و افرادی که پرسشنامه ها را ناقص تکمیل کرده بودند از مطالعه حذف شدند. داده ها پس از استخراج وارد نرم افزار۲۰ SPSS شدند و برای تعیین اختلاف میانگین متغیر های وابسته (شکست شناختی و استعداد حادثه پذیری) از آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد. بمنظور تعیین همبستگی بین متغیر های وابسته و مستقل از آزمون همبستگی پیرسون و جهت تعیین مسیرهای اثرگذاری متغیر ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد میزان شکست شناختی در این مطالعه متاثر از فاکتور های شغلی/ فردی بود به طوری که متغیرهای رضایت شغلی ، نوع شیفت کاری، نوع قرارداد، نوع شغل ،نیاز زمانی، میزان ناامیدی و عملکرد، بارکاری، میزان روان رنجوری و استعداد حادثه پذیری دارای ارتباط مستقیم و معنی داری با شکست شناختی بودند. همچنین متغیرهای داشتن شغل دوم، نیاز ذهنی و میزان تلاش با شکست شناختی ارتباط غیرمستقیم داشتند. این متغیر ها اثر خود را از طریق استعداد حادثه پذیری بر روی شکست شناختی اعمال کردند. در این مطالعه متغیر استعداد حادثه پذیری به عنوان یک متغیر میانجی در نظر گرفته شد به طوری که سایر متغیر ها از طریق آن بر شکست شناختی اثر گذار بودند. نتایج نشان داد استعداد حادثه پذیری ارتباط مستقیم و معنی داری با شکست شناختی داشت بگونه ای که افرادی که تمایل بیشتری به حادثه آفرینی داشتند شکست شناختی بیشتری را تجربه کردند.

نتیجه‌گیری

براساس یافته ها این مطالعه، مقادیر شکست های شناختی متاثر از ویژگی های فردی، شغلی و محیطی است. عوامل فردی مانند ویژگی های شخصیتی و استعداد حادثه پذیری نسبت به ویژگی های شغلی اثرات بیشتری بر شکست های شناختی دارند. همچنین استعداد حادثه پذیری نیز تابع شرایط و موقعیت کاری است. بنابراین با انتخاب پرسنل مناسب و مدیریت عوامل زیان آور شغلی می توان از شکست های شناختی و حوادث شغلی پیشگیری نمود.

کلمات کليدی

فاکتور های شغلی ،شکست شناختی ،استعداد حادثه پذیری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.