بررسی ارتباط تاب‌آوری و مقیاس (DASS) با میزان اضطراب ناشی از ویروس کرونا (کوید-19) در پرستاران؛ یک مطالعه مورد شاهدی

روح اله فلاح مدواری, مهدی جعفری ندوشن, ریحانه سفیدکار, زیبا لوک‌زاده, فهیمه تیموری, معین نعمتی © ℗, محمد حسن بصیری نژاد, محدثه باغشاهی

بررسی ارتباط تاب‌آوری و مقیاس (DASS) با میزان اضطراب ناشی از ویروس کرونا (کوید-19) در پرستاران؛ یک مطالعه مورد شاهدی

کد: G-69713

نویسندگان: روح اله فلاح مدواری, مهدی جعفری ندوشن, ریحانه سفیدکار, زیبا لوک‌زاده, فهیمه تیموری, معین نعمتی © ℗, محمد حسن بصیری نژاد, محدثه باغشاهی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

پرستاران هسته اصلی تیم مراقبت هستند که در زمان همه‌گیری کرونا تحت تأثیر تنش‌هاي زیادي از جمله محیط کاري ناسالم، خستگی ممتد کاري، خطرات شغلی، حجم کاري سنگین قرار گرفته‌اند. با توجه به گسترش روزمره بیماری کرونا ویروس و خستگی مفرط کادر درمانی، این مطالعه با هدف بررسی میزان اضطراب ناشی از ویروس کرونا در پرستاران و ارتباط آن با مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس و تاب‌آوری انجام شده است.

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی و تحلیل همبستگی است که به صورت مورد و شاهدی در دوگروه پرستاران دارای مواجهه با بیماران کرونایی و کارکنان اداری بیمارستان بمنظور مشاهده تاثیر مواجهه با بیماری کووید در گروه پرستاران در سال 1400 صورت گرفت. پس از بررسی در نهایت حجم نمونه 100 نفر (50 نفر گروه مورد و 50 نفر گروه شاهد) با معیار حداقل 6 ماه سابقه کار در بخش کووید وارد مطالعه شدند. در مطالعه حاضر از چهار پرسشنامه اطلاعات فردی و دموگرافیک، پرسشنامه استاندارد اضطراب ناشی از بیماری کرونا(CDAS)، پرسشنامه مقیاس DASS و پرسشنامه تاب آوری کانر-دیویدسون استفاده شد. متغیر‌های دموگرافیک، (جنس، مدرک تحصیلی، سن، وضغیت تاهل، سابقه کار، سابقه ابتلا به کووید، مصرف سیگار، میزان رعایت از تجهیزات حفاظتی) بودند. پرسشنامه اضطراب بیماری کرونا دارای دو بعد جسمانی و روانی است که میزان اضطراب را در سه گروه خفیف، متوسط و شدید می‌سنجد.

یافته‌ها

در جامعه آماری 58 درصد افراد تجربه ابتلا به کووید-19 را داشتند که این میزان در گروه مواجهه برابر با 70 درصد بود و درمقابل گروه کنترل که مواجهه مستقیم با بخش بیماری کووید را نداشتند 46 درصد بود. میانگین نمره کلی بدست آمده برای اضطراب ناشی از بیماری کرونا برابر با 1/10 با انحراف معیار 1/8 و به تفکیک ابعاد برای بعد روانی 2/7 و بعد جسمانی 8/2 است. در ارتباط با با شدت اضطراب در افراد بر اساس نمرات کلی پرسشنامه (CDAS) طبق گستره‌ای که در روش کار آورده شد 84 درصد بدون اضطراب یا به صورت خفیف بود. در گروه مواجهه پرستاران وضعیت یک نفر (2 درصد) در محدوده اضطراب شدید قرار داشت. با توجه به نتایج آزمون t-test برای بررسی معنی داری میزان اضطراب در دو گروه مواجهه و کنترل، ارتباط معنا داری مشاهده شد و در گروه کنترل میزان اضطراب بالاتر از گروه مواجهه بود (022/0p=). بین نمره تاب آوری و اضطراب ویروس کرونا ارتباطی برقرار نبود(869/0 P=).

نتیجه‌گیری

از یافته ها تاثیر مستقیم بیماری کووید-19 بر اضطراب ناشی از آن در پرسنل خدمات درمانی و بیمارستان ها مشخص است. با وجود گذشت زمان از شروع همه‌گیری و واکسیناسیون مقداری از نگرانی و استرس مواجهه با بیماری کاهش یافته و تاب‌آوری نسبی ایجاد شده است اما همچنان موضوع اضطراب و تاثیر آن بر فاکتورهای شناختی و ذهنی مشاهده می‌شود.

کلمات کليدی

کووید-19، کرونا ویروس، اضطراب، پرستاران، تاب‌آوری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.