بررسی تاثیر استرس شغلی و فاکتورهای فردی بر شاخص توانایی انجام کار کارکنان اتاق عمل

داوود افشاری, مریم نوراللهی درآباد © ℗, حانیه پورشجاع, سید میثم الماسی حسینی, سید نوید الماسی حسینی

بررسی تاثیر استرس شغلی و فاکتورهای فردی بر شاخص توانایی انجام کار کارکنان اتاق عمل

کد: G-25713

نویسندگان: داوود افشاری, مریم نوراللهی درآباد © ℗, حانیه پورشجاع, سید میثم الماسی حسینی, سید نوید الماسی حسینی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

استرس شغلی به تجربه ذهنی منفی و واکنشهای روانی و فیزیولوژیکی ناشی از محرک های نامطلوب شغلی اشاره دارد.کارکنان اتاق عمل باید وظایف پیچیده ای را انجام دهند که نیازمند تمرکز و دقت زیادی می باشند. این شرایط ممکن است منجر به استرس زیاد شده و بر توانایی انجام کار افراد اثر داشته باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر استرس شغلی و فاکتورهای فردی بر توانایی انجام کار کارکنان اتاق عمل انجام شد.

روش کار

مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر در سال 1400 در یک بیمارستان آموزشی در تهران انجام شد. با در نظر گرفتن توان 95 درصد و احتمال خطای نوع اول 05/0 حجم نمونه 121 نفر محاسبه گردید. معیار ورود افراد به مطالعه داشتن حداقل يک سال سابقه کار در اتاق عمل و عدم مصرف داروهای آرام بخش بود. شرکت کنندگان در مطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری ساده انتخاب شدند و افراد به صورت داوطلبانه در مطالعه شرکت کردند. در مطالعه حاضر به‌منظور بررسی توانایی انجام کار از نسخه فارسی پرسشنامه شـاخص توانـايی انجـام كـار و برای ارزیابی استرس شغلی از نسخه فارسی پرسشنامه استرس شغلی Osipow که استرس شغلی را در شش بعد مورد ارزیابی قرار می دهد، استفاده شد. روایی و پایایی نسخه فارسی این پرسشنامه ها در مطالعات قبلی تائید شده است. اطلاعات دموگرافیک نیز با استفاده پرسشنامه طراحی شده جمع آوری گردید. برای تجزیه ‌و تحلیل داده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 استفاده‌ شد.

یافته‌ها

میانگین ( انحراف معیار) سن افراد شرکت کننده در مطالعه 4/6±8/29 بود و%62 در محدوده 30-20 سال قرار داشتند. میانگین ( انحراف معیار) سابقه کار افراد 6/5±3/9 بود. نتایج نشان داد که %1/23 از افراد میزان استرس را کم، %72/72 متوسط تا شدید و %13/4 شدید گزارش کرده اند. بر مبنای نتایج به ترتیب بعد محیط فیزیکی، دوگانگی و بارکاری نقش از مهمترین ابعاد استرس شغلی بودند. میانگین (انحراف معیار) شاخص توانایی انجام کار (8/4 ±) 52/31 بود. نتایج نشان داد که شاخص توانایی انجام کار در %4/55 از افراد مورد مطالعه در سطح متوسط، در %28 در سطح ضعیف و%5/2 در سطح عالی قرار دارند. نتایج نشان داد که توانایی انجام کار همبستگی منفی و معنی‌داری با متغیر سن و سابقه کار دارد، به این معنی که با افزایش سن و سابقه کار، شاخص توانایی انجام کار کاهش می یابد. همچنین نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین توانایی انجام کار با استرس شغلی همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد، یعنی با افزایش استرس شغلی و ابعاد آن، توانایی انجام کار کاهش می‌یابد.

نتیجه‌گیری

مطالعه حاضر توانایی انجام کار و استرس شغلی کارکنان اتاق عمل را مورد ارزیابی قرار داد. نتایج نشان داد سن، سابقه کار و استرس شغلی از فاکتورهای موثر بر توانایی انجام کار افراد می باشد .لذا با کنترل و مدیریت ابعاد مهم استرس شغلی می توان میزان استرس شغلی را کاهش داده و در نتیجه توانایی انجام کار کارکنان اتاق عمل را ارتقا داد.

کلمات کليدی

استرس شغلی، توانایی انجام کار، کارکنان اتاق عمل، دوگانگی نقش،

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.