Investigating occupational stress in construction industry workers

مریم فرخ زاد, پرویز کاکائی, عاطفه محمدی نژاد © ℗

Investigating occupational stress in construction industry workers

Code: G-04583

Authors: مریم فرخ زاد, پرویز کاکائی, عاطفه محمدی نژاد © ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

صنعت ساخت و ساز یکی از خطرناک¬ترین صنایع در جهان است. کار کارگران ساختمانی، به عنوان یکی از پر استرس ترین مشاغل در نظر گرفته می شود. در شرایط استرس ‌زا، کارگران ساختمانی باید واکنش‌های سریعی نسبت به درخواست مسئولین خود داشته باشند، که همزمان درک رویه¬های ایمنی را با دشواری روبرو می نماید و بروز رفتار ایمن را مختل می کند. هدف از این مطالعه بررسی استرس شغلی است، تا وضعیت سلامتی این قشر

Method

این مطالعه، توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی می¬باشد، که در یک صنعت ساخت و ساز، با انتخاب 100 کارگر به روش تصادفی، انجام شده است. بررسی استرس شغلی، با استفاده از "پرسشنامه استاندارد استرس شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان "انجام شده است. این پرسشنامه، شامل 7 بعد می باشد. بعد اول تقاضا با 8 سوال، بعد دوم کنترل با 6 سوال، بعد سوم حمایت مدیریتی با 5 سوال، بعد چهارم حمایت همکاران با 4 سوال، بعد پنجم روابط با 4 سوال، بعد ششم نقش با 5 سوال و بعد هفتم تغییر با 3 سوال جهت بررسی ابعاد مختلف هستند. مبنای پاسخ، بر اساس مقیاس لیکرت است. نمره بالا در این پرسشنامه، نشان دهنده استرس شغلی پایین و نمره پایین نشانه سطح بالای استرس است.

Results

نتایج نشان داد، 64 درصد کارگران متاهل هستند. 28% زیر 25 سال و 58%، 13% و 1% آنها به ترتیب دارای رنج سنی 35-25 سال، 45-35 سال و بیشتر از 45 سال هستند.با توجه به توزیع آماری ابعاد مختلف پرسشنامه، میانگین و انحراف استاندارد استرس شغلی به ترتیب برابر 43/3 و 59/0 بدست آمده است. بر اساس نتایج رگرسیون خطی، میانگین نمره استرس افراد متاهل نسبت به افراد مجرد، به طور متوسط 134/2 کمتر بوده است. به ازای یک درجه افزایش در سطح تحصیلات کارگران، میانگین نمره استرس شغلی به طور متوسط 625/0 افزایش یافته است. علاوه بر این، نتایج نشان داد، هر 5 سال افزایش در سابقه کار، 453/0 و یک سال افزایش سن، 01/0، میانگین نمره استرس را افزایش داده است.

Conclusion

با توجه به سطح استرس شغلی بدست آمده، اقدامات کنترلی از جمله اقدامات مدیریتی، جهت حفظ سلامت شاغلین صنعت ساخت و ساز، ضروری می باشد.آموزش در زمینه برقراری ارتباطات کاری مناسب، حمایت از کاگران و افزایش آگاهی در زمینه مدیریت استرس و سبک های مقابله ای نیز، می¬تواند از عوامل موثر در بهبود شرایط باشد.

Keywords

استرس شغلی، کارگران، صنعت ساخت و ساز

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.