ارزیابی ریسک اثرات بهداشتی و سرطان‎زایی کارگران مواجهه یافته با ذرات سیلیس کریستالی در صنایع سنگ‎کوبی، سیمان، ریخته‎گری و سرامیک‌سازی

مریم فرخ زاد, الناز طاهری, فرشید قربانی شهنا, محمدجواد عصاری © ℗

ارزیابی ریسک اثرات بهداشتی و سرطان‎زایی کارگران مواجهه یافته با ذرات سیلیس کریستالی در صنایع سنگ‎کوبی، سیمان، ریخته‎گری و سرامیک‌سازی

کد: G-32451

نویسندگان: مریم فرخ زاد, الناز طاهری, فرشید قربانی شهنا, محمدجواد عصاری © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: سم شناسی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

مواجهه شغلی با سیلیس کریستالی در صنایع، می‎تواند سلامت کارگران را به خطر بیندازد. مواجهه با سیلیس کریستالی، بسته به دوز و مدت مواجهه، سبب ابتلاء به سیلیکوزیس شده و خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد. سیلیس کریستالی، توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان ،در گروه 1 طبقه‎بندی شده است. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی ریسک بهداشتی و سرطان‎زائی در کارگران در مواجهه با سیلیس کریستالی، شاغل در صنایع سنگ‎کوبی، سیمان، ریخته‎گری و سرامیک‌سازی بود.

روش کار

این مطالعه مقطعی، در پانزده عنوان شغلی در چهار صنعت سیلیس‎کوبی، ریخته‎گری، سیمان و سرامیک‎سازی واقع در استان همدان، سال 1397 انجام شد. سیلیس کریستالی قابل تنفس، با استفاده از نمونه‎بردار فردی سیکلون آلومینیومی و فیلتر پلی‌وینیل کلراید(pvc)، از منطقه تنفسی کارگران در طول شیفت کاری جمع‌آوری گردید. مقادیر سیلیس کریستالی، پس ازآماده¬سازی، مطابق با روش 7602 انستیتوی ملی بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا، با دستگاه FTIR تعیین مقدار گردید. ارزیابی ریسک اثرات بهداشتی و سرطان‌زائی مواجهه با سیلیس کریستالی با مدل "Richard Olawoyin" انجام شد. برای برآورد ریسک اثرات بهداشتی سیلیس از ضریب خطر (HQ) مبتنی بر پارامترهای مواجهه مرجع (Ir) و غلظت تجمعی سیلیس در طول عمر (CDC) استفاده گردید. جهت محاسبه ریسک سرطان‌زائی، سطوح مجاز مواجهه با توجه به درصد سیلیس ، محاسبه شد؛ سپس با استفاده از روابط، سطوح ریسک سرطان‎زائی در طول عمر (LCR)، از طریق تعیین غلظت تجمعی (CDC) حاصل از میانگین وزنی- زمانی (TWA) مواجهه با سیلیس (Cj) جهت هر عنوان شغلی (Tj)، از طریق تناوب مواجهه(EF) و تداوم مواجهه (ED) در طول عمر (LT) برآورد گردیده است.

یافته‌ها

کلیه شرکت کنندگان در این مطالعه مرد بوده و میانگین و انحراف معیار سن و سابقه‌کار آن‌ها به ترتیب 098/7 ± 38 و 4 ± 08/10 سال بود. مقادیر مواجهه فردی با سیلیس کریستالی قابل تنفس در کلیه نمونه‎ها از حدود مجاز مواجهه شغلی (OEL) پیشنهادی مرکز سلامت محیط و کار کشور (mg/m3 025/0) بیش‌تر بوده است. نتایج نشان داد که در کلیه عناوین شغلی مورد مطالعه، نسبت TWA به PEL محاسبه شده مطابق با رابطه پیشنهادی اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا (OSHA) از 1 کم‌تر می‎باشد. بیش‌ترین و کم‎ترین سطوح ریسک سرطان‎زائی و اثرات بهداشتی به‌ترتیب در عناوین شغلی سرپرست کارگاه در صنعت سیلیس‎کوبی (5-10× 231 LCR=، 41/26HQ=)، و متصدی کوره در صنعت ریخته‎گری (5-10× 84/0 LCR=، 094/0HQ=) مشاهده شده است.

نتیجه‌گیری

بین مقادیر PEL محاسبه شده با استفاده از رابطه پیشنهادیOSHA در کلیه عناوین شغلی مورد مطالعه و OEL توصیه شده توسط مرکز سلامت محیط و کار کشور اختلاف قابل ملاحظه‎ای وجود دارد. این یافته تائیدی بر ضرورت انجام اقدامات ارزیابی ریسک در کارگران در مواجهه با سیلیس کریستالی در محیط‎های کاری مختلف در مواجهه با سیلیس می‎باشد. این مطالعه همچنین بر بهبود کنترل‌های مهندسی و مدیریتی و آموزش در مواجهه با سیلیس کریستالی تاکید دارد.

کلمات کليدی

سیلیس کریستالی، مواجهه شغلی، ریسک سرطانزائی، ریسک اثرات بهداشتی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.